Kaupallistamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00EN81-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2024 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-LT00EN81
Arviointiasteikko
1-5
Osaamistavoitteet
Ymmärrät kaupallistamisen peruskäsitteet ja hahmottaa kaupallistamistoimien merkityksen liiketoimintaan. Tunnistat kaupallistamisen tehtäviä ja mahdollisuuksia osana liiketoiminnan luomista ja kehittämistä. Tunnet kaupallistamiseen liittyviä tiedon lähteitä ja palveluita. Osaat arvioida idean kaupallistamista käyttäen apunaan erilaisia menetelmiä mukaan lukien tekoäly.
Aika ja paikka
Virtuaali toteutus
Oppimateriaalit
Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Helsinki Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraminen vuodessa. Alma Talent. Helsinki Verkkosivustot, videot, työkortit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso etenee kaupallistamisen prosessin vaiheiden mukaisesti: : Vaihe 1 Valmistaudu: Määrittele idean ja uuden tiedon kaupallistamisen käsitteet ja esittele idea ja/tai uusi tieto, jonka haluat kaupallistaa. Vaihe 2 Ymmärrä ja määritä arvo asiakkaalle: Luo persoona, jolla on tarve käyttää ideaasi tai uuteen tietoon perustuvaa tuotetta, palvelua tai toimintamallia ja kuvaa asiakkaan polku uuden tuotteen tai palvelun ostamiseksi ja käyttämiseksi. Vaihe 3 Tuotteista idea tai uusi tieto: Luo liiketaloudellinen toteutettavuusarvio (proof of concept) laskemalla talouden prototyypi, tekemällä riskianalyysi ja luomalla idealle business case (proof of relevance). Vaihe 4 Viesti arvo asiakkaale: Luo tuotteelle, palvelulle, toimintamallille arvolupaus, brändi, ja lanseeraussuunnitelma Vaihe 5 Raportoi: Kirjoita edellisistä tehtävistä oppimisraportti, jossa kuvaat työvaiheet, työkorttien sisällön ja annat merkityksen tehdylle työlle. Osana oppimsiraprottia pohdi oppimistasi. Mitä opit ja mitä nyt osaat? Miten aiot hyödyntää osaamistasi? Minkä arvosanan annat suorituksellesi (0-5). Opintojakson tehtävissä hyödynnetään tekoälyä (esim. Google Gemini, Microsoft Copilot, GPT)