Basics of Commercialization (5 cr)
Code: C-02467-LT00EN81-3002
General information
- Enrollment
-
03.05.2024 - 16.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Häme University of Applied Sciences, Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Course
- C-02467-LT00EN81
Evaluation scale
1-5
Objective
You understand the basic concepts of commercialization and understand the importance of commercialization activities in business. You recognizes the tasks and opportunities of commercialization as part of business creation and development. You know information sources and services related to commercialization. You can evaluate the commercialization of an idea using various methods, including artificial intelligence.
Location and time
Virtuaali toteutus
Materials
Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Helsinki Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraminen vuodessa. Alma Talent. Helsinki Verkkosivustot, videot, työkortit.
Teaching methods
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso etenee kaupallistamisen prosessin vaiheiden mukaisesti: : Vaihe 1 Valmistaudu: Määrittele idean ja uuden tiedon kaupallistamisen käsitteet ja esittele idea ja/tai uusi tieto, jonka haluat kaupallistaa. Vaihe 2 Ymmärrä ja määritä arvo asiakkaalle: Luo persoona, jolla on tarve käyttää ideaasi tai uuteen tietoon perustuvaa tuotetta, palvelua tai toimintamallia ja kuvaa asiakkaan polku uuden tuotteen tai palvelun ostamiseksi ja käyttämiseksi. Vaihe 3 Tuotteista idea tai uusi tieto: Luo liiketaloudellinen toteutettavuusarvio (proof of concept) laskemalla talouden prototyypi, tekemällä riskianalyysi ja luomalla idealle business case (proof of relevance). Vaihe 4 Viesti arvo asiakkaale: Luo tuotteelle, palvelulle, toimintamallille arvolupaus, brändi, ja lanseeraussuunnitelma Vaihe 5 Raportoi: Kirjoita edellisistä tehtävistä oppimisraportti, jossa kuvaat työvaiheet, työkorttien sisällön ja annat merkityksen tehdylle työlle. Osana oppimsiraprottia pohdi oppimistasi. Mitä opit ja mitä nyt osaat? Miten aiot hyödyntää osaamistasi? Minkä arvosanan annat suorituksellesi (0-5). Opintojakson tehtävissä hyödynnetään tekoälyä (esim. Google Gemini, Microsoft Copilot, GPT)