Theory and Practice in Adventure Education (2 cr)
Code: C-01918-LAER2406V24-3002
General information
- Enrollment
- 03.12.2025 - 03.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.03.2026 - 17.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Institution
- University of Lapland
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-01918-LAER2406V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee seikkailukasvatuksen historiaa sekä seikkailukasvatukseen liittyviä keskeisiä teoreettisia käsitteitä - osaa selittää seikkailukasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta - osaa määritellä seikkailukasvatuksen keskeiset tavoitteet pedagogisen toiminnan näkökulmasta ja arvioida tavoitteiden saavuttamista - tuntee erilaisia seikkailukasvatuksen tutkimussuuntauksia - tietää ryhmän hallintaan ja turvallisuuteen liittyvät keskeiset asiat - osaa soveltaa seikkailukasvatuksen teoreettisia näkökulmia käytäntöön
Methods of completion
- Luento-opetus 12 h - Ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja harjoittelu 37 h (sisältää seikkailukasvatusaktiviteetin suunnittelun ja toteutuksen) - Ryhmätentti tai raportin/esseen kirjoittaminen 4 h
Methods of completion
Opintojakson suoritus sisältää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentoihin liittyvien tehtävien suorittamista, seikkailukasvatusaktiviteetin suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmätenttiin osallistumisen tai arvioitavan raportin/esseen kirjoittamisen.
Content
- Seikkailukasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, kansallinen ja kansainvälinen tutkimus ja käytännöt - Seikkailukasvatuksen sovellukset koulussa ja koulun ulkopuolella - Seikkailukasvatuksen arviointi - Ryhmän vuorovaikutus, ryhmän hallinta ja ulkona liikkumisen turvallisuustekijät
Materials
- Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2007). Seikkaillen elämyksiä I. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia. - Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2010). Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. - Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2015). Seikkaillen elämyksiä III Suomalainen seikkailupedagogiikka.