Asiantuntijuus ja erityiskysymykset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (10 op)
Toteutuksen tunnus: K702H41OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Pipsa Vilen
- Hannele Pietiläinen
- Vastuuopettaja
- Hannele Pietiläinen
- Ryhmät
-
K72H17KSairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi kevät 2017
-
KA72H17KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2017
- Opintojakso
- K702H41OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön asiantuntijuus, näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotyön yhteiskunnallinen tehtävä.
Psykiatria,lastenpsykiatria ja lääkehoito www.skhole.f
Hoitaja ja hoitosuhteen auttavat elementit yksilö, perhe, ryhmä ja verkostotasolla ihmisen elämänkaaressa.
Seksuaalisuus ja siihen liittyvät haasteet hoidollisessa vuorovaikutuksessa.
Aggressiivisuus ja aggressiivisen ihmisen kohtaaminen.
Yhteiskunnalliset ajankohtaiset erityshaasteet
Tunteet ruumiillisessa sairastamisessa.
Hankalat ihmissuhdetilanteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja välineet
Auttamistyön haasteet ja työnohjaus
Tavoitteet
Opiskelija:
- Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
- Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Osaa käsiteltäviin teemoihin liittyvät tavallisimmat ja erityiset laboratorio- ja röntgentutkimukset
- Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
- Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
- Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Sisältöteemat:
- Hoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
- Näyttöön perustuva hoitotyö
- Hoitotyön erityiskysymykset
- Hoitotyön asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen tehtävä
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön asiantuntijuus, näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotyön yhteiskunnallinen tehtävä.
Psykiatria,lastenpsykiatria ja lääkehoito www.skhole.f
- Hoitaja ja hoitosuhteen auttavat elementit yksilö, perhe, ryhmä ja verkostotasolla ihmisen elämänkaaressa.
- Seksuaalisuus ja siihen liittyvät haasteet hoidollisessa vuorovaikutuksessa.
- Aggressiivisuus ja aggressiivisen ihmisen kohtaaminen.
- Yhteiskunnalliset ajankohtaiset erityshaasteet
- Tunteet ruumiillisessa sairastamisessa.
- Hankalat ihmissuhdetilanteet
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja välineet
- Auttamistyön haasteet ja työnohjaus
Aika ja paikka
13.1.- 16.2. 2020 Kemi Kosmos
Oppimateriaalit
Sinkkonen, Jari: Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. /kirjatentti
Soisalo, Raul: Särkyvä mieli /kirjatentti
Kirjareflektio (valitse kirja, elokuva tai dokumentti, joka referoidaan ja reflektoidaan tunnilla toisille ennen harjoitteluun lähtöä)
Asiantuntijuuteen erilliset artikkelit ja tutkimukset. Yhteinen osio kaikille suuntaaville (Valitse sairaanhoitajankompetensseista kurssin tavoitteisiin ja omaa oppimistasi tukeva artikkeli, ohje moodlessa.)
Lindberg, M., Louheranta. O., Mustonen, K., Salo, O. & Stenius, J. 2015.Psykoterapeuttinen hoitosuhde. DUODECIM (lopputentti)
Inkinen, Partanen, Holmberg, Kurki ja Salo-Chydenius.2015. Päihdehoitotyö (lopputentti )
Moodlemateriaali (lopputentti)
Harjoittelun työkirja
Ulkopuoliset luennot. www.shkole.fi
Opetusmenetelmät
Oppiminen ja oivaltaminen mahdollistuvat aktiivisella reflektoivalla läsnäolemisella.
Dialoginen keskustelu, TC simulaatio, ONNI-auto.
Moodle oppimisympäristö. Keskustelualue moodlessa.
Verkko-opinnot
Ryhmäohjaus ja oppimistehtävät ja kirjallisuustentit.
Kehittävä arviointi ja vertaisarviointi.
Kaikkien suuntaavien yhteinen asintuntijaseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti/Sinkkonen 15.1.2020 klo 8.00
Tentti /Soisalo 3.2. klo 11.45
Lopputentti Käytännön jälkeen viikolla 17, Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava ko.toteutuksen opettajan kanssa erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n.270h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson tavoitteet
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa ja -toimijaisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Osaamisen taso 2-1
Osaa kuvata näyttöön perustuvia työmenetelmiä kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.
Osaa nimetä ja antaa esimerkkejä monialaisesta hoitotyön toteutuksesta.
Kuvaa ja nimeää moniammatillisen verkoston jäsenten roolit kokonaisvaltaisessa hoitotyön toteutuksessa. Selittää hoitotyön asiantuntemuksensa ja ammatillisen kasvun kehittymistä.
Osaa perehtyä tietojärjestelmiin hoidon apuvälineinä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaamisen taso 4-3
Osaa toteuttaa näyttöön perustuvia työmenetelmiä kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.
Osaa soveltaa monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä moniammatillisissa verkostoissa arvioiden hoitotyön asiantuntemuksensa kehittymistä ja ammatillista kasvuaan.
Osaa käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaamisen taso 5
Osaa kehittää laadullisesti ja taloudellisesti ja näyttöön perustuen kokonaisvaltaista hoitotyötä työyhteisössään.
Osaa soveltaa perustellen monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä monitoimijaisissa verkostoissa tietoisena ammatillisesta pätevyydestään ja henkilökohtaisesta valmiudestaan.
Osaa kehittää, suunnitella ja käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.
Lisätiedot
Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Osaa käsiteltäviin teemoihin liittyvät tavallisimmat ja erityiset laboratorio- ja röntgentutkimukset
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Sisältöteemat:
Hoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Näyttöön perustuva hoitotyö
Hoitotyön erityiskysymykset
Hoitotyön asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen tehtävä