Skip to main content

Expertise and Special Issues in Mental Health and Abuse Nursing (10 cr)

Code: K702H41OJ-19003

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
9 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing K
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Teachers
Pipsa Vilen
Hannele Pietiläinen
Teacher in charge
Hannele Pietiläinen
Course
K702H41OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön asiantuntijuus, näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotyön yhteiskunnallinen tehtävä.
Psykiatria,lastenpsykiatria ja lääkehoito www.skhole.f
Hoitaja ja hoitosuhteen auttavat elementit yksilö, perhe, ryhmä ja verkostotasolla ihmisen elämänkaaressa.
Seksuaalisuus ja siihen liittyvät haasteet hoidollisessa vuorovaikutuksessa.
Aggressiivisuus ja aggressiivisen ihmisen kohtaaminen.
Yhteiskunnalliset ajankohtaiset erityshaasteet
Tunteet ruumiillisessa sairastamisessa.
Hankalat ihmissuhdetilanteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja välineet
Auttamistyön haasteet ja työnohjaus

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

13.1.- 16.2. 2020 Kemi Kosmos

Materials

Sinkkonen, Jari: Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. /kirjatentti
Soisalo, Raul: Särkyvä mieli /kirjatentti
Kirjareflektio (valitse kirja, elokuva tai dokumentti, joka referoidaan ja reflektoidaan tunnilla toisille ennen harjoitteluun lähtöä)
Asiantuntijuuteen erilliset artikkelit ja tutkimukset. Yhteinen osio kaikille suuntaaville (Valitse sairaanhoitajankompetensseista kurssin tavoitteisiin ja omaa oppimistasi tukeva artikkeli, ohje moodlessa.)
Lindberg, M., Louheranta. O., Mustonen, K., Salo, O. & Stenius, J. 2015.Psykoterapeuttinen hoitosuhde. DUODECIM (lopputentti)
Inkinen, Partanen, Holmberg, Kurki ja Salo-Chydenius.2015. Päihdehoitotyö (lopputentti )
Moodlemateriaali (lopputentti)
Harjoittelun työkirja
Ulkopuoliset luennot. www.shkole.fi

Teaching methods

Oppiminen ja oivaltaminen mahdollistuvat aktiivisella reflektoivalla läsnäolemisella.
Dialoginen keskustelu, TC simulaatio, ONNI-auto.
Moodle oppimisympäristö. Keskustelualue moodlessa.
Verkko-opinnot
Ryhmäohjaus ja oppimistehtävät ja kirjallisuustentit.
Kehittävä arviointi ja vertaisarviointi.
Kaikkien suuntaavien yhteinen asintuntijaseminaari.

Employer connections

Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä

Exam schedules

Tentti/Sinkkonen 15.1.2020 klo 8.00
Tentti /Soisalo 3.2. klo 11.45
Lopputentti Käytännön jälkeen viikolla 17, Moodlessa

Completion alternatives

Sovittava ko.toteutuksen opettajan kanssa erikseen.

Student workload

n.270h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Osaamisen taso 4-3
Osaa toteuttaa näyttöön perustuvia työmenetelmiä kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.
Osaa soveltaa monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä moniammatillisissa verkostoissa arvioiden hoitotyön asiantuntemuksensa kehittymistä ja ammatillista kasvuaan.
Osaa käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaamisen taso 5
Osaa kehittää laadullisesti ja taloudellisesti ja näyttöön perustuen kokonaisvaltaista hoitotyötä työyhteisössään.
Osaa soveltaa perustellen monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä monitoimijaisissa verkostoissa tietoisena ammatillisesta pätevyydestään ja henkilökohtaisesta valmiudestaan.
Osaa kehittää, suunnitella ja käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.

Further information

Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Osaa käsiteltäviin teemoihin liittyvät tavallisimmat ja erityiset laboratorio- ja röntgentutkimukset
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Sisältöteemat:
Hoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Näyttöön perustuva hoitotyö
Hoitotyön erityiskysymykset
Hoitotyön asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen tehtävä

Go back to top of page