Expertise and Special Issues in Mental Health and Abuse Nursing (10 cr)
Code: K702H41OJ-19003
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 9 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön asiantuntijuus, näyttöön perustuva hoitotyö ja hoitotyön yhteiskunnallinen tehtävä.
Psykiatria,lastenpsykiatria ja lääkehoito www.skhole.f
Hoitaja ja hoitosuhteen auttavat elementit yksilö, perhe, ryhmä ja verkostotasolla ihmisen elämänkaaressa.
Seksuaalisuus ja siihen liittyvät haasteet hoidollisessa vuorovaikutuksessa.
Aggressiivisuus ja aggressiivisen ihmisen kohtaaminen.
Yhteiskunnalliset ajankohtaiset erityshaasteet
Tunteet ruumiillisessa sairastamisessa.
Hankalat ihmissuhdetilanteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja välineet
Auttamistyön haasteet ja työnohjaus
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
13.1.- 16.2. 2020 Kemi Kosmos
Materials
Sinkkonen, Jari: Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. /kirjatentti
Soisalo, Raul: Särkyvä mieli /kirjatentti
Kirjareflektio (valitse kirja, elokuva tai dokumentti, joka referoidaan ja reflektoidaan tunnilla toisille ennen harjoitteluun lähtöä)
Asiantuntijuuteen erilliset artikkelit ja tutkimukset. Yhteinen osio kaikille suuntaaville (Valitse sairaanhoitajankompetensseista kurssin tavoitteisiin ja omaa oppimistasi tukeva artikkeli, ohje moodlessa.)
Lindberg, M., Louheranta. O., Mustonen, K., Salo, O. & Stenius, J. 2015.Psykoterapeuttinen hoitosuhde. DUODECIM (lopputentti)
Inkinen, Partanen, Holmberg, Kurki ja Salo-Chydenius.2015. Päihdehoitotyö (lopputentti )
Moodlemateriaali (lopputentti)
Harjoittelun työkirja
Ulkopuoliset luennot. www.shkole.fi
Teaching methods
Oppiminen ja oivaltaminen mahdollistuvat aktiivisella reflektoivalla läsnäolemisella.
Dialoginen keskustelu, TC simulaatio, ONNI-auto.
Moodle oppimisympäristö. Keskustelualue moodlessa.
Verkko-opinnot
Ryhmäohjaus ja oppimistehtävät ja kirjallisuustentit.
Kehittävä arviointi ja vertaisarviointi.
Kaikkien suuntaavien yhteinen asintuntijaseminaari.
Employer connections
Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Exam schedules
Tentti/Sinkkonen 15.1.2020 klo 8.00
Tentti /Soisalo 3.2. klo 11.45
Lopputentti Käytännön jälkeen viikolla 17, Moodlessa
Completion alternatives
Sovittava ko.toteutuksen opettajan kanssa erikseen.
Student workload
n.270h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Osaamisen taso 4-3
Osaa toteuttaa näyttöön perustuvia työmenetelmiä kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.
Osaa soveltaa monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä moniammatillisissa verkostoissa arvioiden hoitotyön asiantuntemuksensa kehittymistä ja ammatillista kasvuaan.
Osaa käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Osaamisen taso 5
Osaa kehittää laadullisesti ja taloudellisesti ja näyttöön perustuen kokonaisvaltaista hoitotyötä työyhteisössään.
Osaa soveltaa perustellen monialaista tietotaitoaan hoitotyön prosessissa.
Osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista hoitotyötä monitoimijaisissa verkostoissa tietoisena ammatillisesta pätevyydestään ja henkilökohtaisesta valmiudestaan.
Osaa kehittää, suunnitella ja käyttää tietojärjestelmiä hoidon apuvälineenä.
Further information
Opiskelija:
Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Osaa käsiteltäviin teemoihin liittyvät tavallisimmat ja erityiset laboratorio- ja röntgentutkimukset
Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Sisältöteemat:
Hoitotyön kehittäminen, hallinto ja tulevaisuuden haasteet
Näyttöön perustuva hoitotyö
Hoitotyön erityiskysymykset
Hoitotyön asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen tehtävä