Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilussa (5op)
Toteutuksen tunnus: KOMU3008V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 05.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 25
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Hahmottaa palvelumuotoilun prosessia
- Ymmärtää asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt liiketoiminnalle/palvelulle
- Osaa tunnistaa ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä asiakaskokemuksen muotoilussa ja kehittämisessä.
Toteutustavat
Luennot ja harjoitukset (10 h), itsenäistä työskentelyä (125 h). Opetus jakautuu kahteen osaan. 1) verkkokurssi: MOOC1001V24 Johdatus palvelumuotoiluun, 2 op. 2) luennot reaaliaikaisena lähi- ja etäopetuksena 10 h: opiskelija voi valita osallistuuko luennoille paikan päällä vai etänä. Rovaniemellä opiskeleville suositellaan osallistumista lähiopetukseen. Luentoja ei tallenneta.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille (80% läsnäolo), tuntiharjoituksiin ja presentaatioihin. Itsenäisten harjoitustehtävien tekeminen.
Sisältö
Perehdytään palvelumuotoilun asiakaslähtöisen kehittämisen työtapoihin ja menetelmiin.
- palvelumuotoilun prosessi
- palvelupolun määrittely
- asiakasprofiilit
Oppimateriaalit
Miettinen, Satu (toim.) MUOTOILUN AVAIMET älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. 2021, Tegnologiateollisuus.
Ojanen, Ville, MIELITEKOJA -mitä päässä liikkuu ja miten mieli muuttuu. Docendo 2022
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty, uusittava (0): Suoritus on puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1–2): Suoritus on suppea tai vastaa tehtävänantoa vain osittain. Osallistuminen kurssille ei ole aina ollut aktiivista. Suoritus voi sisältää epäselvyyksiä tai väärinymmärryksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3–4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, joskin siinä voi olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä ajattelua ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Työ on hyvin kirjoitettu.