Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S021-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.12.2025 - 04.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Opintojakso
- K701S021
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
• ymmärtää inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa
• tietää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi-menetelmän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
• osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.
Sisältö
• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki
Aika ja paikka
2026 kevät 1. periodi
Oppimateriaalit
Viitala& Pihlaja : Varhaiserityiskasvatus 2022
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 (Tai uudempi, jos on opintojakson alussa ilmestynyt)
Luentomateriaalit moodlessa
Lapset puheeksi materiaali moodlessa
Mahdollinen muu tarvittava kirjallisuus ja aineisto kerrotaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
- Vuorovaikutuksellista luennointia Kemin kampuksella ja Zoomissa
- Ennakko- väli- ja tuntitehtäviä
- Oppimistehtävä/tehtäviä
- Lapset puheeksi tehtävä
- Tentti luentojen ja annetun lisäaineiston pohjalta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtäviin mahdollisesti liittyvä yhteistyö työelämän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Perustentti to 12.3.2026 Kemin kampuksella
Uusintatentit moodlessa- ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmääränä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.
Lisätiedot
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista ja osallistuvaa läsnäoloa. Annetut ennakko- väli- ja tuntitehtävät on suoritettava hyväksytysti ja annetun aikataulun mukaisesti. Lapset puheeksi tehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu, samoin mahdolliset muut oppimistehtävä/t.