Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S021-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.12.2025 - 04.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sari Leppälä
Opintojakso
K701S021

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
• ymmärtää inkluusion toteutumista varhaiskasvatuksessa
• tietää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi-menetelmän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
• osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.

Sisältö

• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki

Aika ja paikka

2026 kevät 1. periodi

Oppimateriaalit

Viitala& Pihlaja : Varhaiserityiskasvatus 2022



Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 (Tai uudempi, jos on opintojakson alussa ilmestynyt)



Luentomateriaalit moodlessa



Lapset puheeksi materiaali moodlessa



Mahdollinen muu tarvittava kirjallisuus ja aineisto kerrotaan opintojakson alussa


Opetusmenetelmät

- Vuorovaikutuksellista luennointia Kemin kampuksella ja Zoomissa
- Ennakko- väli- ja tuntitehtäviä
- Oppimistehtävä/tehtäviä
- Lapset puheeksi tehtävä
- Tentti luentojen ja annetun lisäaineiston pohjalta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtäviin mahdollisesti liittyvä yhteistyö työelämän kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Perustentti to 12.3.2026 Kemin kampuksella
Uusintatentit moodlessa- ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmääränä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista ja osallistuvaa läsnäoloa. Annetut ennakko- väli- ja tuntitehtävät on suoritettava hyväksytysti ja annetun aikataulun mukaisesti. Lapset puheeksi tehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu, samoin mahdolliset muut oppimistehtävä/t.

Siirry alkuun