Skip to main content

Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning (5cr)

Code: K701S021-3003

General information


Enrollment
06.12.2025 - 04.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
05.01.2026 - 15.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Sari Leppälä
Course
K701S021

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• knows the tasks, goals and modes of operation of Finnish early childhood education
• understand the implementation of inclusion in early childhood education
• knows the basic principles of positive pedagogy and Let´s Talk about Children (LTC) -intervention and knows how to apply them in practice
• knows how to support children and families, taking into account the principles of cooperation

Content

• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki

Location and time

2026 kevät 1. periodi

Materials

Viitala& Pihlaja : Varhaiserityiskasvatus 2022



Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 (Tai uudempi, jos on opintojakson alussa ilmestynyt)



Luentomateriaalit moodlessa



Lapset puheeksi materiaali moodlessa



Mahdollinen muu tarvittava kirjallisuus ja aineisto kerrotaan opintojakson alussa


Teaching methods

- Vuorovaikutuksellista luennointia Kemin kampuksella ja Zoomissa
- Ennakko- väli- ja tuntitehtäviä
- Oppimistehtävä/tehtäviä
- Lapset puheeksi tehtävä
- Tentti luentojen ja annetun lisäaineiston pohjalta

Employer connections

Oppimistehtäviin mahdollisesti liittyvä yhteistyö työelämän kanssa

Exam schedules

Perustentti to 12.3.2026 Kemin kampuksella
Uusintatentit moodlessa- ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa

Completion alternatives

Osaamisen näyttö

Student workload

Opintojakso on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmääränä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.

Further information

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista ja osallistuvaa läsnäoloa. Annetut ennakko- väli- ja tuntitehtävät on suoritettava hyväksytysti ja annetun aikataulun mukaisesti. Lapset puheeksi tehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu, samoin mahdolliset muut oppimistehtävä/t.

Go back to top of page