Early Childhood Education and Supporting Children’s Development and Learning (5cr)
Code: K701S021-3003
General information
- Enrollment
- 06.12.2025 - 04.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 05.01.2026 - 15.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Sari Leppälä
- Course
- K701S021
Evaluation scale
H-5
Objective
Student
• knows the tasks, goals and modes of operation of Finnish early childhood education
• understand the implementation of inclusion in early childhood education
• knows the basic principles of positive pedagogy and Let´s Talk about Children (LTC) -intervention and knows how to apply them in practice
• knows how to support children and families, taking into account the principles of cooperation
Content
• varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• varhaiskasvatusympäristöt ja toimintakulttuuri
• yhteistyö vanhempien kanssa
• moniammatillinen yhteistyö
• lapsen kehityksen ja oppimisen kolmiportainen tuki
Location and time
2026 kevät 1. periodi
Materials
Viitala& Pihlaja : Varhaiserityiskasvatus 2022
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 (Tai uudempi, jos on opintojakson alussa ilmestynyt)
Luentomateriaalit moodlessa
Lapset puheeksi materiaali moodlessa
Mahdollinen muu tarvittava kirjallisuus ja aineisto kerrotaan opintojakson alussa
Teaching methods
- Vuorovaikutuksellista luennointia Kemin kampuksella ja Zoomissa
- Ennakko- väli- ja tuntitehtäviä
- Oppimistehtävä/tehtäviä
- Lapset puheeksi tehtävä
- Tentti luentojen ja annetun lisäaineiston pohjalta
Employer connections
Oppimistehtäviin mahdollisesti liittyvä yhteistyö työelämän kanssa
Exam schedules
Perustentti to 12.3.2026 Kemin kampuksella
Uusintatentit moodlessa- ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa
Completion alternatives
Osaamisen näyttö
Student workload
Opintojakso on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmääränä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen yksittäisiä asioita ja käsitteitä varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen osalta
- osaa kertoa inkluusion käsitteen ja tunnistaa sen merkityksen varhaiskasvatuksessa
- tiedostaa joitakin positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa nimetä joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita ja tunnistaa niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää ja antaa esimerkkejä varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- osaa antaa esimerkkejä ja kuvata inkluusion toteutumista ja merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa antaa esimerkkejä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteista
- osaa kuvata ja antaa esimerkkejä lasta ja perheitä tukevista yhteistyön periaatteista ja niiden toteutumisesta
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa jossain määrin soveltaa tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksen tehtävistä, tavoitteista ja toimintamuodoista
- ymmärtää inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa ja ymmärtää positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita ja niiden merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa hyödyntää ja soveltaa joitakin lasta ja perheitä tukevia yhteistyön periaatteita.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida varhaiskasvatuksen tehtäviä, tavoitteita ja toimintamuotoja niihin liittyvän tieto- ja teoriaperustan avulla
- ymmärtää inkluusion merkityksen varhaiskasvatuksen toteutumisessa ja osaa soveltaa inkluusioon liittyvää tieto- ja teoriaperustaa varhaiskasvatuksessa
- osaa soveltaa käytännössä positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteita
- osaa tukea lasta ja perheitä yhteistyön periaatteet huomioiden.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä ja arvioida varhaiskasvatuksen tehtävien, tavoitteiden ja toimintamuotojen toteutumista kehittävällä työotteella
- ymmärtää ja arvioi inkluusion toteutumista ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa
- osaa tieto- ja teoriapohjaan perustuen arvioida ja perustella positiivisen pedagogiikan ja Lapset puheeksi -menetelmän perusperiaatteiden toteutumista, ja omia valintojaan
- osaa tukea lasta ja perheitä arvioiden ja soveltaen yhteistyön periaatteita.
Further information
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista ja osallistuvaa läsnäoloa. Annetut ennakko- väli- ja tuntitehtävät on suoritettava hyväksytysti ja annetun aikataulun mukaisesti. Lapset puheeksi tehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu, samoin mahdolliset muut oppimistehtävä/t.