Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus KUVO 1.vsk ja Lo 25 (4op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0116V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 28.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.03.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Marjo Pernu
Annamari Manninen
Vastuuopettaja
Marjo Pernu
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä R1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2R (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä R1
Harjoitusryhmä 2R
Opintojakso
UKUV0116V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa mediasisältöjen vastaanottoon ja tulkintaan liittyviä tekijöitä
- hyödyntää joitakin mediasisältöjen analyysimenetelmiä
- arvioida mediasisältöjen tekstityyppejä, vaikuttavuutta ja paikkaansapitävyyttä
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana medialukutaitoa
- hyödyntää mediailmaisun keinoja, tekniikoita ja välineitä omissa mediatuotoksissaan ja niiden julkaisussa
- tunnistaa visuaalisen lukutaidon merkityksen osana medialukutaitoa
- tunnistaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä mediakulttuurissa
- hahmottaa mediakulttuurin ja -ympäristön piirteitä eri ajoissa
- hahmottaa median yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja ja globaaleja merkityksiä
- tunnistaa median ja hyvinvoinnin välisiä kytköksiä
- hahmottaa koulun ja kasvatuksen mediakasvatukselliset tavoitteet
- hahmottaa kuvataidekasvatuksen mediakasvatuksellisia tehtäviä ja aseman mediakasvatuksen kentällä
- tunnistaa kuvataidekasvatukseen liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
- hyödyntää mediailmaisua, -tekniikoita ja -välineitä sekä mediaympäristöön liittyviä ilmiöitä omassa pedagogisessa työssään

Toteutustavat

Luennot 12 h ja ohjatut harjoitustyöt 27 h, itsenäinen työskentely 64 h.

Luennot järjestetään etäopetuksena ja harjoitukset lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Sisältö

- medialukutaito
- visuaalinen lukutaito osana medialukutaitoa
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- mediakulttuurin ja -ympäristön piirteet eri aikoina
- median yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit ja globaalit merkitykset
- hyvinvointitaidot mediassa
- mediakasvatus osana kuvataidekasvatusta
- tekijänoikeudet kuvataidekasvatuksessa

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 




  • Aiello, G. & Parry, K. (2020). Visual communication. Understanding images in media culture. Los Angeles: SAGE.

  • Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press.

  • Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.

  • Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.

  • Potter, J. (2021). Media literacy. 12. uudistettu painos. California: SAGE.

  • Sinquefield-Kangas, R. & Myllyntaus, O. (2019). Herbert Read and the Fourth Industrial Revolution: A Visual Arts Curriculum Framework?. Teoksessa: Learning trought Art: Lessons for the 21st Century?.

  • Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito.

  • Salmela, K. (2023). Opettajan tekijänoikeuskäsikirja. Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon.

  • Seppänen, J. (2005). Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.

  • Shifman, L. (2013). Memes in digital culture. Massachusetts: The MIT Press.

  • Salomaa, S. & Palsa, L. (2019). Medialukutaito Suomessa. Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Helsinki: OKM.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Heikko (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)

Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Siirry alkuun