Skip to main content

Media pedagogy (4cr)

Code: UKUV0116V24-3003

General information


Enrollment
01.12.2025 - 28.02.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.03.2026 - 29.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Art Education
Teachers
Marjo Pernu
Annamari Manninen
Teacher in charge
Marjo Pernu
Scheduling groups
Harjoitusryhmä R1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2R (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Course
UKUV0116V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa mediasisältöjen vastaanottoon ja tulkintaan liittyviä tekijöitä
- hyödyntää joitakin mediasisältöjen analyysimenetelmiä
- arvioida mediasisältöjen tekstityyppejä, vaikuttavuutta ja paikkaansapitävyyttä
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana medialukutaitoa
- hyödyntää mediailmaisun keinoja, tekniikoita ja välineitä omissa mediatuotoksissaan ja niiden julkaisussa
- tunnistaa visuaalisen lukutaidon merkityksen osana medialukutaitoa
- tunnistaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä mediakulttuurissa
- hahmottaa mediakulttuurin ja -ympäristön piirteitä eri ajoissa
- hahmottaa median yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja ja globaaleja merkityksiä
- tunnistaa median ja hyvinvoinnin välisiä kytköksiä
- hahmottaa koulun ja kasvatuksen mediakasvatukselliset tavoitteet
- hahmottaa kuvataidekasvatuksen mediakasvatuksellisia tehtäviä ja aseman mediakasvatuksen kentällä
- tunnistaa kuvataidekasvatukseen liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
- hyödyntää mediailmaisua, -tekniikoita ja -välineitä sekä mediaympäristöön liittyviä ilmiöitä omassa pedagogisessa työssään

Execution methods

Luennot 12 h ja ohjatut harjoitustyöt 27 h, itsenäinen työskentely 64 h.

Luennot järjestetään etäopetuksena ja harjoitukset lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Content

- medialukutaito
- visuaalinen lukutaito osana medialukutaitoa
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- mediakulttuurin ja -ympäristön piirteet eri aikoina
- median yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit ja globaalit merkitykset
- hyvinvointitaidot mediassa
- mediakasvatus osana kuvataidekasvatusta
- tekijänoikeudet kuvataidekasvatuksessa

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 




  • Aiello, G. & Parry, K. (2020). Visual communication. Understanding images in media culture. Los Angeles: SAGE.

  • Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press.

  • Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.

  • Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.

  • Potter, J. (2021). Media literacy. 12. uudistettu painos. California: SAGE.

  • Sinquefield-Kangas, R. & Myllyntaus, O. (2019). Herbert Read and the Fourth Industrial Revolution: A Visual Arts Curriculum Framework?. Teoksessa: Learning trought Art: Lessons for the 21st Century?.

  • Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito.

  • Salmela, K. (2023). Opettajan tekijänoikeuskäsikirja. Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon.

  • Seppänen, J. (2005). Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.

  • Shifman, L. (2013). Memes in digital culture. Massachusetts: The MIT Press.

  • Salomaa, S. & Palsa, L. (2019). Medialukutaito Suomessa. Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Helsinki: OKM.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Heikko (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)

Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Go back to top of page