Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK257-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 16.02.2026 - 09.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa tunnistaa kehittämisessä tarvittavia tietolähteitä.
Opiskelija tunnistaa dataan pohjautuen mahdollisuuksia uusien ratkaisujen, palveluiden tai tuotteiden kehittämiseen.
Opiskelija soveltaa BI-työkaluja datan analysoinnissa ja visualisoinnissa kehittämisprosessin tukena.
Sisältö
Analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita; data kehittämisen työkaluna; BI-työkalut ja niiden soveltaminen.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä mahdollinen
Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa:
To 26.2. klo 16-20 Aloituskontaktikerta
To 19.3. 17-19 Ohjaus
To 9.4. klo 16-20 Lopetuskontaktikerta, oppimistehtävien esittely
Oppimistehtävät palautetaan 6.4. mennessä.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä mahdollinen
Yksilötyöskentely
Tutkiva oppiminen
Moodle avautuu kuusi päivää ennen opintojakson alkua.
Aktiivinen keskustelu.
Ongelmalähtöinen oppiminen – Opiskelijat etsivät itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin.
Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensimmäisen kontaktikerran luento-osuuksista tulee tallenteet.
Viimeisen kontaktikerran osallistumisen korvaamiseen tulee erilliset ohjeet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija arvioi datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavia keskeisimpiä datalähteitä. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa kehittämisprosessin tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija arvioi datan merkitystä monipuolisesti palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet.
Opiskelija hyödyntää kattavasti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen tiedon tarkoituksenmukaista visualisointia.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa monipuolisesti kehittämisen tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi laaja-alaisesti ja taitavasti perustellen datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet monipuolisesti perustellen.
Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä laadukkaita tietolähteitä sekä viestii selkeästi ja luotettavasti suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen viestinnässä luovasti ja asiantuntevasti tiedon visualisointia.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa asiantuntijamaisesti valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.