Siirry suoraan sisältöön

Data-analytiikka hyvinvointipalvelujen kehittämisessä (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK257-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.02.2026 - 09.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
0 - 70
Koulutus
Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettajat
Milla Immonen
Jenni Konttila
Vastuuopettaja
Milla Immonen
Opintojakso
YAMK257

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa tunnistaa kehittämisessä tarvittavia tietolähteitä.
Opiskelija tunnistaa dataan pohjautuen mahdollisuuksia uusien ratkaisujen, palveluiden tai tuotteiden kehittämiseen.
Opiskelija soveltaa BI-työkaluja datan analysoinnissa ja visualisoinnissa kehittämisprosessin tukena.

Sisältö

Analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita; data kehittämisen työkaluna; BI-työkalut ja niiden soveltaminen.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä mahdollinen
Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa:

To 26.2. klo 16-20 Aloituskontaktikerta
To 19.3. 17-19 Ohjaus
To 9.4. klo 16-20 Lopetuskontaktikerta, oppimistehtävien esittely

Oppimistehtävät palautetaan 6.4. mennessä.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä mahdollinen
Yksilötyöskentely
Tutkiva oppiminen

Moodle avautuu kuusi päivää ennen opintojakson alkua.

Aktiivinen keskustelu.
Ongelmalähtöinen oppiminen – Opiskelijat etsivät itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin.
Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensimmäisen kontaktikerran luento-osuuksista tulee tallenteet.

Viimeisen kontaktikerran osallistumisen korvaamiseen tulee erilliset ohjeet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija arvioi datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavia keskeisimpiä datalähteitä. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa kehittämisprosessin tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija arvioi datan merkitystä monipuolisesti palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet.
Opiskelija hyödyntää kattavasti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen tiedon tarkoituksenmukaista visualisointia.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa monipuolisesti kehittämisen tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi laaja-alaisesti ja taitavasti perustellen datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet monipuolisesti perustellen.
Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä laadukkaita tietolähteitä sekä viestii selkeästi ja luotettavasti suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen viestinnässä luovasti ja asiantuntevasti tiedon visualisointia.
Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa asiantuntijamaisesti valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Siirry alkuun