Tiedolla johtamisen kulmakivet (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK234-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 16.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1200
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Marja Lempiäinen
- Maarit Tihinen
- Kati Koivunen
- Marika Tuomela-Pyykkönen
- Merja Koikkalainen
- Jussi Soppela
- Eija Jumisko
Opiskelijaryhmät
-
K72Y25KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025
-
R31YE25KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2025
-
R61YB25KBiotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija -koulutus, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja soveltaa tiedolla johtamiseen liittyviä peruskäsitteitä ja -malleja organisaation toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa organisaation tietovarantoja ja arvioi niiden roolia, merkitystä ja arvonluonnin mahdollisuuksia organisaation liiketoiminnassa ja prosesseissa. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja analysoi tieto- ja viestintäteknologiaa tiedolla johtamisen välineenä. Opiskelija tuntee tekoälyn käyttömahdollisuuksia ja -haasteita tiedolla johtamisessa alallaan, sekä käyttää eettisesti ja analysoi tekoälyä työkaluna oppimisessa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen
Sisältö
- Tiedon tasot ja tyypit, erilaiset datalähteet ja tietovarannot
- Tiedolla johtamisen käsitteet ja keskeiset mallit
- Arvonluonti tiedolla
- Tiedolla johtamisen lähestymistavat ja prosessit
- Tieto- ja viestintäteknologia sekä tekoäly tiedolla johtamisessa
Aika ja paikka
YAMK-valintakokeen opintojakso.
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna aikavälillä 16.9.2024 klo 16.00 - 16.10.2024 klo 12.00 (keskipäivä) Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely.
Käänteinen oppiminen.
Tutkiva- ja ongelmalähtöinen oppiminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää ja osaa hyödyntää tiedolla johtamisen peruskäsitteitä ja -malleja omissa tehtävissään.
- ymmärtää tiedon ja tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa.
- tunnistaa organisaation datalähteitä ja tietovarantoja sekä ymmärtää niiden yhteyden yrityksen liiketoimintaan ja prosesseihin.
- tuntee tiedolla johtamisessa käytettävää tieto- ja viestintäteknologiaa ja osaa perustella niiden käyttöä.
- tuntee tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita sekä eettisiä näkökulmia tiedolla johtamisessa ja käyttää tekoälyä eettisesti opinnoissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- soveltaa tiedolla johtamisen peruskäsitteitä, malleja sekä prosesseja liiketoiminnassa ja tiedolla johtamisessa.
- analysoi tiedon ja tiedolla johtamisen merkitystä organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa.
- tunnistaa organisaation tietovarantoja ja analysoi niiden hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa ja prosesseissa.
- osaa vertailla tiedolla johtamisessa käytettävää tieto- ja viestintäteknologiaa ja osaa perustellen viestiä niiden soveltuvuudesta erilaisiin käyttötarkoituksiin sekä vahvuuksista ja heikkouksista.
- opiskelija vertailee tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita tiedolla johtamisessa ja oppimisessa muihin ratkaisuihin ja soveltaa tekoälyä opinnoissa eettisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- kehittää tiedon käyttöä organisaation toiminnassa.
- osaa hankkia uutta tietoa ja soveltaa luovasti tiedolla johtamisen käsitteitä ja malleja sekä prosesseja.
- vertailee ja valitsee soveltuvat mallit ja prosessit organisaation toiminnan kehittämiseen.
- analysoi ja arvioi tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa ja osaa kehittää tiedolla johtamista organisaatiossa.
- arvioi ja suunnittelee tiedon synty-, muodostumis- ja siirtymisprosessien kehittämistä liiketoiminnassa ja prosesseissa.
- analysoi ja arvioi tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita tiedolla johtamisessa ja oppimisessa sekä soveltaa tekoälyä opinnoissa oivaltavasti ja eettisesti.