The Basics of Knowledge-Based Management (5 cr)
Code: YAMK234-3004
General information
- Enrollment
- 16.09.2024 - 30.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.09.2024 - 16.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 1200
- Teachers
- Tuulikki Keskitalo
- Marja Lempiäinen
- Maarit Tihinen
- Kati Koivunen
- Marika Tuomela-Pyykkönen
- Merja Koikkalainen
- Jussi Soppela
- Eija Jumisko
- Groups
-
R61YB25KMaster of Bioeconomy and Energy Production Leadership, spring 2025
-
K72Y25KMaster of Digital Health Services and Health Promotion, Spring 2025
-
R31YE25KMaster of Foresight and Development, spring 2025
- Course
- YAMK234
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija tuntee ja soveltaa tiedolla johtamiseen liittyviä peruskäsitteitä ja -malleja organisaation toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa organisaation tietovarantoja ja arvioi niiden roolia, merkitystä ja arvonluonnin mahdollisuuksia organisaation liiketoiminnassa ja prosesseissa. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja analysoi tieto- ja viestintäteknologiaa tiedolla johtamisen välineenä. Opiskelija tuntee tekoälyn käyttömahdollisuuksia ja -haasteita tiedolla johtamisessa alallaan, sekä käyttää eettisesti ja analysoi tekoälyä työkaluna oppimisessa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen
Content
- Tiedon tasot ja tyypit, erilaiset datalähteet ja tietovarannot
- Tiedolla johtamisen käsitteet ja keskeiset mallit
- Arvonluonti tiedolla
- Tiedolla johtamisen lähestymistavat ja prosessit
- Tieto- ja viestintäteknologia sekä tekoäly tiedolla johtamisessa
Location and time
YAMK-valintakokeen opintojakso.
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna aikavälillä 16.9.2024 klo 16.00 - 16.10.2024 klo 12.00 (keskipäivä) Moodle-työtilassa.
Teaching methods
Itsenäinen työskentely.
Käänteinen oppiminen.
Tutkiva- ja ongelmalähtöinen oppiminen.
Student workload
Opintojakson kokonaislaajuus on 5 op = 135h.
Suoritusaika on 7 viikkoa, vastaten n. 19h/vk.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää ja osaa hyödyntää tiedolla johtamisen peruskäsitteitä ja -malleja omissa tehtävissään.
- ymmärtää tiedon ja tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa.
- tunnistaa organisaation datalähteitä ja tietovarantoja sekä ymmärtää niiden yhteyden yrityksen liiketoimintaan ja prosesseihin.
- tuntee tiedolla johtamisessa käytettävää tieto- ja viestintäteknologiaa ja osaa perustella niiden käyttöä.
- tuntee tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita sekä eettisiä näkökulmia tiedolla johtamisessa ja käyttää tekoälyä eettisesti opinnoissa.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- soveltaa tiedolla johtamisen peruskäsitteitä, malleja sekä prosesseja liiketoiminnassa ja tiedolla johtamisessa.
- analysoi tiedon ja tiedolla johtamisen merkitystä organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa.
- tunnistaa organisaation tietovarantoja ja analysoi niiden hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa ja prosesseissa.
- osaa vertailla tiedolla johtamisessa käytettävää tieto- ja viestintäteknologiaa ja osaa perustellen viestiä niiden soveltuvuudesta erilaisiin käyttötarkoituksiin sekä vahvuuksista ja heikkouksista.
- opiskelija vertailee tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita tiedolla johtamisessa ja oppimisessa muihin ratkaisuihin ja soveltaa tekoälyä opinnoissa eettisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- kehittää tiedon käyttöä organisaation toiminnassa.
- osaa hankkia uutta tietoa ja soveltaa luovasti tiedolla johtamisen käsitteitä ja malleja sekä prosesseja.
- vertailee ja valitsee soveltuvat mallit ja prosessit organisaation toiminnan kehittämiseen.
- analysoi ja arvioi tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa ja osaa kehittää tiedolla johtamista organisaatiossa.
- arvioi ja suunnittelee tiedon synty-, muodostumis- ja siirtymisprosessien kehittämistä liiketoiminnassa ja prosesseissa.
- analysoi ja arvioi tekoälyn mahdollisuuksia ja haasteita tiedolla johtamisessa ja oppimisessa sekä soveltaa tekoälyä opinnoissa oivaltavasti ja eettisesti.