Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S008-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 05.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
06.11.2025 - 01.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Ryhmät
-
KA71S25K_1Sosionomikoulutus (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2025
- Opintojakso
- K701S008
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.
Sisältö
• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys
Aika ja paikka
Syksy 2025, 2. periodi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
- Zoom Luennot; itsenäisesti kuunneltavat ja reaaliajassa toteutetut
- toiminnallinen työpajapäivä opiskelijan valitseman asiakasryhmän kanssa
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Ennakko- ja välitehtävät, Oppimistehtävä
-Akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen työpaja opiskelijan valitseman asiakasryhmän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.
Lisätiedot
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla. Oppimis- -tunti ja välitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Työpajapäivä tulee olla hyväksytysti toteutettu. Tentti tulee olla hyväksytysti suoritettu.