Skip to main content

Social Pedagogy as Professional Orientation (5cr)

Code: K701S008-3010

General information


Enrollment
24.03.2025 - 05.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
06.11.2025 - 01.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Sari Leppälä
Course
K701S008

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• recognize the starting points of social pedagogy and develop their critical and self-aware thinking
• form a social-pedagogical theory of use and understand the meaning of their learning, knowledge and understanding of people at work.

Content

• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys

Location and time

Syksy 2025, 2. periodi

Materials

Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla. 


Teaching methods

- Zoom Luennot; itsenäisesti kuunneltavat ja reaaliajassa toteutetut
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Ennakko- tunti- ja välitehtävät, Oppimistehtävä
-Akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka 2019 tai uudempi

Employer connections

Oppimistehtävä: Haastattelu sovitun ammattiryhmän työntekijälle

Exam schedules

Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa

Completion alternatives

Osaamisen näyttö

Student workload

5 op on 135 tuntia

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.

Further information

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla. Oppimis- -tunti ja välitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna annetun aikataulun mukaisesti. Haastattelutehtävä tulee olla hyväksytysti toteutettu annetun ohjeistuksen ja aikataulun mukaisesti. Tentti tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Go back to top of page