Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S023-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 26.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
27.10.2025 - 08.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Poikajärvi
- Ryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
- Opintojakso
- K701S023
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
• tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
• osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
• edistää esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista inkluusion periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Syksy 2025
Moodle-alusta sekä ZOOM-työtila
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetusta ZOOM-työtilassa, Moodle-alustalla
- Oppimistehtävä, joka linkittyy työelämään
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Itsearviointi
- Ryhmäarviointi
Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään liittyvä oppimistehtävä
Mahdollisuuksien mukaan työelämävierailija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.