Skip to main content

Children and Young People with Special Needs (5 cr)

Code: K701S023-3002

General information


Enrollment
24.03.2025 - 26.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
27.10.2025 - 08.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Kirsi Poikajärvi
Course
K701S023

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• can identify and assess the special needs of a child and young person who needs special support or is disabled
• know the meaning and principles of primary care and early rehabilitation in guidance and counseling work
• knows how to use and apply child- and family-oriented working methods
• promote accessibility in accordance with the principles of inclusion.

Content

• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys

Location and time

Syksy 2025
Moodle-alusta sekä ZOOM-työtila

Materials

Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.



Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.


Teaching methods

Verkko-opetusta ZOOM-työtilassa, Moodle-alustalla

- Oppimistehtävä, joka linkittyy työelämään
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Itsearviointi
- Ryhmäarviointi

Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Employer connections

Työelämään liittyvä oppimistehtävä
Mahdollisuuksien mukaan työelämävierailija.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.

Go back to top of page