Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S026-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.09.2025 - 02.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Merja Hjulberg
Johanna Majala
Ryhmät
KA71S23S_1
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
KA71S23S_2
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Opintojakso
K701S026

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
• tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
• tunnistaa perhetyön roolin monitoimijaisessa verkostossa.

Sisältö

• perhemuodot
• perhetyön teoreettiset lähtökohdat
• perhetyö osana palvelujärjestelmää
• perhetyön eri muodot
• lapsi- ja perhetyön menetelmät

Aika ja paikka

Syksy 2025

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.


Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän asiantuntijavierailu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen oppimistehtävän palautusajankohta sekä tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Kirjallisen oppimistehtävän sekä tentin uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallisen numeraalisesti arvioitavan oppimistehtävän voi korvata numeraalisesti arvioitavalla tentillä, joka järjestetään yhden kerran. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia. Tunnit ovat osittain toiminnallisia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää keskeiset perhelähtöiset työmenetelmät ja osaa joiltakin osin soveltaa niitä asiakastyössä
- tietää keskeisiä perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- tietää perhetyön ammatillisen roolin monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa perustella keskeisten lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien valintaa
- osaa kuvata erilaisia perhetyön työmuotoja ja selittää niitä koskevia taustateorioita
- ymmärtää perhetyön roolin merkityksen monitoimijaisessa verkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa soveltaa taustateorioita perhetyön työmuotojen valinnassa
- osaa soveltaa perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
- osaa analysoida ja vertailla perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla perhetyön roolia ja merkitystä monitoimijaisessa verkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kriittiseen ja kokonaisvaltaiseen analyysiin pohjautuen perhetyön työmuotoja ja kehittää toimintaa taustateorioita hyödyntäen ehdottamalla uusia näkökulmia lapsi- ja perhelähtöisten työmenetelmien käyttämiseen
- osaa kriittisesti arvioida perhetyön työmuotojen soveltuvuutta eri asiakastilanteisiin ja ehdottaa uusia näkökulmia taustateorioiden pohjalta perhetyön työmuotoihin
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää perhetyön roolia monitoimijaisessa verkostossa ehdottaen uusia näkökulmia.

Siirry alkuun