Siirry suoraan sisältöön

Kaksoissiirtymän mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan edistämisessä (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK216-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
24.03.2026 - 21.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija
Opettajat
Minna Murto-Unkila
Juhani Angelva
Vastuuopettaja
Minna Murto-Unkila
Opintojakso
YAMK216

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kaksoissiirtymän merkityksen organisaatioiden toimintaan. Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen osana liiketoiminnan kehittämistä. Opiskelija tietää, kuinka eritasoinen ohjaus ja sääntely vaikuttaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Hän osaa soveltaa kaksoissiirtymän mahdollisuuksia uusien innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää teeman vaikutuksen rahoitukseen ja sen hankkimiseen.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, riskienhallinnan kompetenssi, vastuullisen liiketoiminnan kompetenssi

Sisältö

- Kaksoissiirtymä ja sen merkitys
- Ohjauksen ja sääntelyn vaikutus
- Innovaatioiden ja palvelutuotteiden kehittäminen

Aika ja paikka

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä

Verkkokontaktiopetus.
Voi vielä täsmentyä:
24.3.2026 klo 15-19
5.5.2026 klo 15-19

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi suomen - ja englanninkielisiä verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä luentoja ja kirjallisia materiaaleja. Opintojakso edellyttää myös omaa tiedonhankintaa. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.


Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu yksilötehtävistä ja ryhmätehtävistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä aineistoon ja tietoon perehtymistä, tiedonhakua, prosessimaista oppimista ja vertaisoppimista.

Opintojaksolla opiskelija tekee ryhmässä audiovisuaalisia ja/tai kirjallisia esityksiä ja esittää niitä kontaktipäivässä. Opintojakson harjoitustehtävät on aikataulutettu prosessimaisen oppimisen ja vertaisoppimisen mahdollistumiseksi

Opiskelijan tulee osallistua em. tapaamisiin ja lisäksi tapaamisten välillä ryhmän työskentelyyn aktiivisesti, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne tai itsenäinen työskentely ei voi korvata.

Opintojakso koostuu yksilötehtävistä ja ryhmätehtävistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä aineistoon ja tietoon perehtymistä, tiedonhakua, prosessimaista oppimista ja vertaisoppimista.

Opintojaksolla hyödynnetään Moodlea ja ryhmän itse valitsemaa audiovisuaalisen esityksen työkalua.

Opintojakson harjoitustehtävät on oltava palautettuna/tehtynä Moodlen alustalla annetun aikataulun mukaisina päivinä.

Opintojakso arvioidaan opintojakson harjoitustehtävien (ml. esitysten) perusteella.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään ryhmätöiden kautta monialaisesti kanssaopiskelijoiden työelämäkokemusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintasuoritukset tutkintosäännön mukaan.
Tarkemmat ohjeet opintojakson opettajalta.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä aineistoja, mm. englanninkielisiä tietolähteitä/julkaisuja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.
Työmäärä jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- verkkokontaktiopetukset 10 h
- itsenäinen ja pienryhmäopiskelu: 125 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2:
- Opiskelija ymmärtää kaksoissiirtymän merkityksen ja osaa kuvata sen nykytilannetta globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa kuvata muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä.
- Opiskelija tunnistaa omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet sekä osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
- Opiskelija osaa ennakoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän osaa havainnollistaa muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä analysoida näiden välittömiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija osaa etsiä omaan toimintaansa liittyvät kehittämistarpeet.
- Hän osaa laatia tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä analyyttisen kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
- Opiskelija osaa analysoida kaksoissiirtymän ja muiden mahdollisten muutostekijöiden vaikutuksia globaalissa ja alueellisessa toimintaympäristössä.
- Hän arvioida muutosten vaikutusmekanismeja omaan toimintaympäristöönsä sekä kriittisesti analysoida näiden välittömiä ja välillisiä vaikutuksia omaan toimintaansa.
- Opiskelija arvioida omaan toimintaansa liittyviä kehittämistarpeita sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen sekä kriittisesti analysoivan kehittämistehtävän.

Siirry alkuun