Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BE36-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Tuija Haapasalmi
- Leena Viinamäki
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
- tietää yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
- osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
- tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
Tutkimusotteet ja -menetelmät
- tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- yleisimmät aineistonkeruumenetelmät
- yleisimmät analyysimenetelmät
- tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito
Aika ja paikka
Kesätoteutus 4.6.-31.8.2024.
Oppimateriaalit
Relevantti tutkimuslähteistö ja muu materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkkototeutus Moodlessa kesällä 2024.
Moodlen välitehtävät ja kirjallinen lopputehtävä.
Aloitusinfo 4.6.2024 klo 13.00-15.00 Zoomissa. Aloitusinfo tallennetaan.
Opintojakson osaamistavoitteet:
• Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
• Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
• Tiedät yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
• Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
• Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
Tutkimusotteet ja -menetelmät
• Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• Yleisimmät aineistonkeruun menetelmät
• Yleisimmät analyysimenetelmät
• Tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputehtävän palautus 15.8., 31.8. tai 15.9.
Hylätyn arvosanan uusimisessa ja hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun tukena.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa prosessin vaiheita. Opiskelija nimeää jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin ajattelun tukena.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa tutkimusprosessin vaiheita. Opiskelija nimeää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Hän osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Opiskelija tarkastelee tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä ajattelun tukena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskeilja tuntee varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä varsin hyvin. Hän osoittaa tietävänsä varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistaa niihin liittyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.
Hyvä (4)
Opiskelija osoittaa tietävänsä hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Hän osoittaa tuntevansa hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä hyvin. Opiskelija tietää hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Hän osaa tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa tietävänsä erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskelija kykenee tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Hän osoittaa tuntevansa erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä erinomaisesti. Opiskelija tietää erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaa tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tarkastelee kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistää ja hyödyntää sitä laajasti ajattelun tukena.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekoa.
Arviointikriteerit
5
Osoitat tietäväsi erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Kykenet tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Osoitat tuntevasi erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi erinomaisesti. Osoitat tietäväsi erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaat tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistät ja hyödynnät sitä laajasti oman ajattelusi tukena.
4
Osoitat tietäväsi hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi hyvin. Osoitat tietäväsi hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Osaat tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.
3
Osoitat tietäväsi varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Osoitat tuntevasi varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja sovellat oppimaasi varsin hyvin. Osoitat tietäväsi varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä. Osaat tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.
2
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat tutkimusprosessin vaiheita. Osaat nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Osaat tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä oman ajattelusi tukena.
1
Osaat nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistat prosessin vaiheita. Osaat nimetä jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Osaat nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Osaat hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin oman ajattelusi tukena.
0 Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun