Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S008-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.10.2023 - 13.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.03.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Vastuuopettaja
- Sari Leppälä
- Ryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
- Opintojakso
- K701S008
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.
Sisältö
• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys
Aika ja paikka
Kevät 2024 2.periodi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
- Luennot, toiminnalliset työpajapäivät
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja/ tai välitehtävät
- Empatia työpaja 26.4.24
-Sovellettu akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kts. edellinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Perustentti ryhmässä ti 7.5.2024 klo 12.30-14 zoom
1. uusinta (yksilö) ti 21.5.2024 klo 8- 8.20 ja klo 17-17.20 (tähän tulee ilmoittautua 3 pv aiemmin spostiin)
2. uusinta (yksilö) ma 3.6.2024 klo 8-8.20 ja klo 17-17.20 (tähän tulee ilmoittautua 3 pv aiemmin spostiin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.
Lisätiedot
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontakteilla.