Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R702HL25OJ-19013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 04.04.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 08.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Linnea Pekkarinen
- Leena Välimaa
- Jaana Pätsi
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Ajoitusryhmät
- Kampusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA72H21KSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, kevät 2021
Koulutusryhmat
- Kampusryhmä 1
- Verkkoryhmä 1
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Verkkoryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BA5AD7126-8982-49B6-95B9-96499B911E44%7D&file=Mtt%20RA72H21K%20verkkoryhm%C3%A4%2011.4-8.5.2022.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&ct=1647267762042&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.START.EDGEWORTH&cid=5fa0c419-1e97-4ae2-ba05-97afc7afcdc5
Kampusryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EW7b3iPNdlNDh_AHAXrsm7wBZp372zI_qo8tH--HyYOvLg?e=dIqgaM
Oppimateriaalit
Mielenterveystalo.fi
Taitoja toipumiseen opas
http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf
www.thl.fi
Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu)
www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi
o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio)
o alkoholivieroitustilan hoito
o lääkeriippuvaisen potilaan hoito
o huumeiden käyttäjän tunnistaminen
o päihdekuntoutus
mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas”
Shkole
- Motioiva haastattelu
- Luentomateriaalit
- www.gcfinland.fi
Opetusmenetelmät
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC.
Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa
Sisällön jaksotus
kevät/2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on kaksi ryhmää, joista opiskelija valitsee toisen:
1. ryhmä = verkkoryhmä
2. ryhmä = kampusryhmä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit: Luo luottamusta - puutu väkivaltaan , Motivoiva keskustelu verkkokoulu, Luo luottamusta - suojele lasta, THL:n Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
- suorittanut Green Care itsenäisen tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen
Hylätty (0)
Opiskelija
• selittää epätarkasti mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä
• ei osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ja ammatillinen tietoperusta puuttuu
• ammattieettisten periaatteiden, potilasturvallisuuden ja lainsäädännön tuntemus puuttuu
• mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän tuntemus on epäselvä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• selittää mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
• potilaslähtöinen hoitotyö ja ammatillinen tietoperusta on hajanainen
• osaa kuvailla ammattieettisiä periaatteita, potilasturvallisuutta ja lainsäädäntöä
• osaa nimetä mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän osia ja yhteistyökumppaneita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• selittää ja perustelee mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
• osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ammatilliseen tietoon perustuen
• osaa kuvailla perustellen ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit pääpiireittäin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa selittää ja perustella mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä hoitotyön näkökulmasta
• osaa soveltaa potilaslähtöistä hoitotyötä ammatillisella tietoperustalla perustellen
• osaa noudattaa ja soveltaa työssä ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit laaja-alaisesti