Siirry suoraan sisältöön

Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  (5op)

Toteutuksen tunnus: R702HL25OJ-19013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 04.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.04.2022 - 08.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettajat
Johanna Rintala
Linnea Pekkarinen
Leena Välimaa
Jaana Pätsi
Heidi Jaakola
Paula Yliniemi
Vastuuopettaja
Marika Kunnari
Ajoitusryhmät
Kampusryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Verkkoryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Kampusryhmä 1
Verkkoryhmä 1
Opintojakso
R702HL25OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

kevät/2022

Tavoitteet

Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.

Sisältö

Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma

Aika ja paikka

Verkkoryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BA5AD7126-8982-49B6-95B9-96499B911E44%7D&file=Mtt%20RA72H21K%20verkkoryhm%C3%A4%2011.4-8.5.2022.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&ct=1647267762042&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.START.EDGEWORTH&cid=5fa0c419-1e97-4ae2-ba05-97afc7afcdc5

Kampusryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EW7b3iPNdlNDh_AHAXrsm7wBZp372zI_qo8tH--HyYOvLg?e=dIqgaM

Oppimateriaalit

Mielenterveystalo.fi
Taitoja toipumiseen opas
http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf
www.thl.fi
Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu)
www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi
o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio)
o alkoholivieroitustilan hoito
o lääkeriippuvaisen potilaan hoito
o huumeiden käyttäjän tunnistaminen
o päihdekuntoutus
mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas”
Shkole
- Motioiva haastattelu
- Luentomateriaalit
- www.gcfinland.fi

Opetusmenetelmät

Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC.
Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 133 tuntia opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

Opintojaksolla on kaksi ryhmää, joista opiskelija valitsee toisen:
1. ryhmä = verkkoryhmä
2. ryhmä = kampusryhmä

Siirry alkuun