Datajohdettu palvelumuotoilu (5op)
Opintojakson tunnus: C-02507-YTJ250004
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden mahdollisuuksia datatalouden arvonluonnin ja kilpailukyvyn kehityksessä. Opiskelija osaa soveltaa tiedolla johtamisen toimintamalleja ja palvelumuotoilun menetelmiä työntekijä- ja asiakaslähtöisesti luodessaan uutta arvoa, kasvua ja kilpailukykyä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen asiakas- ja työntekijäkokemuksen strategisessa kehittämisessä.
Sisältö
Asiakas- ja tarvelähtöinen palvelumuotoilu, dataan perustuva liiketoimintamuotoilu; strateginen datatiekartta ja tiedolla johtamisen priorisoinnit osana muotoilua; digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen, CX (customer experience) ja EX (employee experience), asiakkaiden sitouttamispotentiaali ja arvonluonti; yhteiskehittäminen, työntekijäkokemuksen kehittäminen datajohdetulla, osallistavalla yhteistyöllä; modernit dataohjatut ratkaisut, sujuvuus, tunnekokemus, visuaalisuus, saavutettavuus, datamuotoilu ja tulevaisuuteen suuntaavuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää palvelumuotoiluun liittyviä avainkäsitteitä ja lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisesti ja soveltaen konsepteja, käsitteitä ja teorioita omaan alaansa. Opiskelija soveltaa datajohdetun palvelumuotoilun periaatteita omassa toiminnassaan. Opiskelija perustelee tekemänsä valinnat oman alansa substanssiin soveltuviksi ja käyttää alansa erityisosaamista vastaavia tietoja. Opiskelija on perehtynyt datajohdetun toiminnan ja palvelumuotoilun tietoperustaan ja soveltaa sitä oman työympäristönsä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää ja selittää palvelumuotoilun ja datatalouden teoriaa ja tekniikoita asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti omaan alaansa. Hän arvioi aiheeseen liittyvien tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija toimii hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija tekee luotettavia ja perusteltuja ratkaisuja ja johtopäätöksiä soveltaen oppimaansa oman alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän löytää datajohdetun palvelumuotoilun tietopohjasta ratkaisuja oman organisaationsa ja alansa kehittämiskohteisiin unohtamatta asiakaskeskeistä arvonluontia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää koko datatalouden ja palvelumuotoilun käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa siihen liittyviä kokonaisuuksia oikein ja omaan alaan sovellettuna. Hän arvioi kriittisesti dataohjattuun palvelumuotoiluun liittyvien tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta sekä niiden soveltuvuutta kehittämiseen. Hän soveltaa aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen ja kehittämistutkimuksellisen käytännön periaatteita. Opiskelija suunnittelee, kehittää ja arvioi innovatiivisia asiakasarvoa luovia uusia ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää oman alansa palvelumuotoilun ja dataohjauksen toiminnan. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta, ja hän soveltaa sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.