Siirry suoraan sisältöön

Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK240

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan arvioida ja soveltaa olemassa olevaa tietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja uudenlaisten ratkaisujen kehittämisessä. Hän osaa ennakoida oman alansa tulevaisuutta, toimintaympäristöjen muutoksia sekä globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia eri tasoille. Hän kykenee perustelemaan kehittämistoimintojen tarpeita ja määrittelemään niille kestäviin ratkaisuihin perustuvia tavoitteita.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompetenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan ennakoiva viitekehys
• Tutkimuksen, kehittämisen ja projektin tunnuspiirteet
• Rahoitusinstrumentit
• Kehittämistoiminnan lähestymistavat ja menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa perustella yksittäisin esimerkein osaamistaan suhteessa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyviin käsitteisiin.
- tunnistaa soveltavassa tehtävässä yhteyden ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen.
- kuvaa käyttämiään menetelmiä, käyttää perusteluissaan esimerkkejä sekä nostaa esille yksittäisiä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- perustelee tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvien käsitteiden avulla omaa osaamistaan, tunnistaen ja tiedostaen omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- kokeilee uusia menetelmiä soveltaa ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen liittyvää käsitteistöä soveltavassa tehtävässä.
- analysoi tehtävässään valintojaan todennettuun tietoon peilaten ja loogisia johtopäätöksiä tehden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- kuvaa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvän osaamisensa kehittämistarpeet ja menetelmät sekä niihin vastaamisen.
- vertailee eri menetelmävaihtoehtoja soveltavassa tehtävässä ja tulevaisuuskuvaa luodessaan hän tuottaa tietoa myös ennakoivan kehittämisen ja kestävän kehityksen valossa.
- perustaa arvionsa todennettuun tietoon ja tekee päätelmiä tuottaen uusia näkökulmia aiheeseen.