Terveyden edistämisen vaikuttavuusLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK129
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Ilmoittautumisaika
10.03.2025 - 07.04.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 10.10.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Henna Kivipuro
- Maria Kasanen
Vastuuhenkilö
Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y25KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
Opintojakson toteutusaika on 25.8.-10.10.2025. Opintojakson Moodle-oppimisympäristö avautuu kuusi (6) päivää ennen toteutuksen alkua, jolloin pääset tutustumaan opintojakson materiaaliin ja toteutkseen tarkemmin.
Opintojakson etätapaamiset toteutuvat Zoom-yhteydellä
- 5.9.2025 klo 9-15
- 24.9.2025 klo 17.00-20.00
- 10.10.2025 klo 9-15
Huomaathan, että jo ennen ensimmäistä tapaamiskertaa opiskelija valmistautuu Moodle-oppimisympäristön materiaalien avulla ensimmäiseen tapaamiskertaan varmistaen osaamistaan Moodle-tentein ja tuottaen itsenäiset tehtävät vaikuttaviin toimintamalleihin ja vaikuttavuustutkimukseen liittyen.
Oppimateriaalit
Patja K, Absetz P, Rautava P, toim. Terveyden edistäminen, 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2022. (Saatavana Oppiportin oppikirjoista sisäänkirjautumalla)
Muu opintojakson oppimisympäristössä esille tuotu kirjallisuus ja tutkimusartikkelit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu monimuoto-opetuksena Moodle-oppimisympäristössä sisältäen opiskelijan itsenäisen ja ryhmätyöskentelyn lisäksi kolme (3) etätapaamista Zoom-yhteydellä. Opetus perustuu käänteisen luokkahuoneen (flipped learning) opetusmenetelmiin. Jokaiseen etätapaamiseen valmistaudutaan ennalta Moodlesta löytyvien materiaalien avulla. Etätapaamisissa painotetaan vuorovaikutusta, opittujen asioiden syventämistä ja tiedon jakamista. Etätapaamiset toteutetaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on tehtävänä erätapaamisiin valmistautumiseen ennakkomateriaaleja ja niihin liittyviä Moodle-tenttejä osaamisen varmistamiseksi. Voit suorittaa nämä Moodle-tentit oman aikataulun mukaisesti kolme (3) kertaa ennen ko. etätapaamista.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaamistavoitteita vastaavan aikaisemman osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu kaikista opintojaksolla itsenäisesti tehtävistä Moodle-tenteistä ja oppimistehtävistä sekä pienryhmätyöskentelyn tuotoksesta. Jokaisesta tehtävästä tulee saada vähintään 50 % tehtävän pisteistä ja kokonaistuloksena tulee saavuttaa vähintään 50 % kokonaispisteistä, jotta opintojakso on hyväksytty. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit on nähtävillä Moodle-oppimisympäristössä.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 08.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Henna Kivipuro
- Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y24KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
to 5.9.2024 klo 9-15 Zoom
ma 16.9.2024 klo 17-20 Zoom
ti 8.10.2024 klo 9-15 Zoom
Oppimateriaalit
Patja K., Absetz P. & Rautava P. (Toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim. Soveltuvin osin. Kirja saatavana sähköisenä oppilaitoksen HAKA-tunnuksilla Duodecim Oppiportissa.
Terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyvä materiaali.
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Ennakkotehtävät
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 12.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Henna Kivipuro
- Outi Kanste
Opiskelijaryhmät
-
K72Y23KDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
7.9.2023 klo 8.30-15.30 zoom
26.10.2023 klo 8.30-15.30 zoom
Oppimateriaalit
Terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyvä materiaali.
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.