Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologiaLaajuus (10 op)
Tunnus: K702GL125
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Sisältö
Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
Geronteknologia
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.08.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 17.11.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö
Sari Arolaakso
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Sisältö
Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
Geronteknologia
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojektissa jatkat Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävää laatimalla suunnitelman, joka tukee kummivanhuksen toimijuutta ja toimintakykyä. Suunnitelmassa hyödynnät monialaisesti toimintakykyä edistäviä gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä ja geronteknologiaa.
Oppimateriaalit
mm Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.
Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.
Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.) Gerontologia. 2022.
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.
Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010.
Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus.
Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563. Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2.
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen Vanhustenviikolla Kemissä järjestettäville Seniori-messuille.
Messuilla opiskelijat toteuttavat halukkaille messukävijöille toimintakyvyn arviointia ja terveyden ja hyvinvoinnin ohjausta ja neuvontaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Ennakkotehtävä, käsitteiden avaaminen, Hyväksytty / Hylätty.
2) Välitehtävät, Hyväksytty / Hylätty.
3) Ryhmätehtävä, Hyvinvointi- ja kuntoutumissuunnitelman laatiminen kummivanhukselle,
Hylätty, T1-K5.
4) Oman oppimisen reflektio, Hyväksytty / Hylätty.