Restonomikoulutus (verkko-opinnot) Rovaniemi kevät 2024: R81M24K
Tunnus: RA81M24K
Kuvaus
Restonomi (AMK) on matkailualan ammattiosaaja
Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen opinnot tuottavat osaamista matkailualan ja työelämän tarpeisiin. Matkailuala tarvitsee osaajia, joilla on vahva ammatillinen osaaminen matkailuliiketoiminnasta sekä kykyä luovaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun ja tiimityöskentelyyn. Suomen pohjoisimmassa restonomikoulutuksessa korostamme kestävää matkailua ja se näkyy myös opetussuunnitelmassa. Restonomikoulutuksen sisällöissä painottuvat sosiaaliseen vastuullisuuteen, esimiestyöhön sekä luontoon, elämyksiin ja digitalisaatioon liittyvät teemat. Opetussuunnitelmaa läpileikkaavina teemoina myös vieraanvaraisuus-, turvallisuus- ja ennakointiosaaminen ovat keskeisiä osaamisalueita koulutuksessamme, Samat teemat näkyvät myös mm. koulutukseen kytkeytyvässä tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI) sekä palveluissa.
Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksessa saat laajan ja monipuolisen matkailualan ammattiosaamisen palvelu-, asiantuntija- ja kehittämistehtäviin kansainvälisessä ja pohjoisessa toimintaympäristössä. Työtä kuvaavia nimikkeitä voivat olla esimerkiksi markkinointipäällikkö, myyntipäällikkö tai -assistentti, vastaanottopäällikkö, hotellipäällikkö, ravintolapäällikkö, palvelupäällikkö, kokous- tai kongressipäällikkö, tapahtumakoordinaattori, toiminnanjohtaja, projektipäällikkö tai -koordinaattori ja yrittäjä.
Profiilina kestävän matkailuliiketoiminnan kehittäminen
Kestävän matkailuliiketoiminnan kehittäminen on keskeinen osa ammatillista osaamistasi. Opinnoissasi kehität ammatillista osaamistasi muun muassa matkailualan esimiestaitoihin, työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamiseen sekä matkailun tutkimukseen ja kehittämiseen.
Toimimme restonomikoulutuksessa osana Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituuttia (MTI). MTI:n myötä osa restonomikoulutuksen opetuksesta toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston matkailututkimuksen oppiaineen kanssa. Tyypillisiä yhteistyön muotoja ovat mm. yhteiset luennot, ryhmätyöt ja projektitehtävät.
Restonomikoulutuksemme opetussuunnitelmat rakentuvat moduuleittain opintojaksoista ja teemoista.
Koulutus muodostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- Ydinosaaminen
- Profiloiva osaaminen
- Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
Ydinosaaminen sisältää niitä tietoja ja taitoja, joita tarvitset työskennellessäsi tulevaisuuden matkailualalla Lapin ammattikorkeakoulusta valmistuneena restonomina. Tavoitteena on, että perehdyt alan keskeisiin sisältöihin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä ja yrittäjänä. Ydinosaaminen sisältää mm. asiantuntijatyöhön liittyviä perustaitoja, kuten menetelmäosaamista ja projektinhallintaa. Kokonaisuuteen kuuluu niin matkailuliiketoimintaan, kuin kestävyyteen, vastuullisuuteen ja turvallisuuteen liittyviä teemoja.
Ydinopintoihin sisältyvät myös pakolliset kieli- ja viestintäopinnot sekä harjoittelut. Kieli- ja viestintäosaaminen on tärkeä osa restonomin ammattitaitoa sisältäen englannin ja ruotsin opintoja sekä akateemiseen ja ammattiviestintään liittyviä taitoja. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun (perus- ja syventävä harjoittelu) tavoitteena on perehdyttää sinut ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin työtehtäviin ja -ympäristöihin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Harjoittelu vahvistaa ammatillista osaamistasi sekä tukee oman urapolkusi ja yhteistyöverkostojesi rakentamista. Voit suorittaa harjoittelun tai harjoittelut myös ulkomailla.
Profiloivalla osaamisella suuntaat osaamista laajemmalle tai syvennät osaamistasi. Voit valita omaa tavoitteitasi ja urapolkuasi parhaiten tukevia opintoja restonomikoulutuksen, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin, muiden Lapin ammattikorkeakoulun koulutuksien sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Suunnittelemalla opintojasi voit ohjata uraasi jo opintojen aikana.
Tutkintosi sisältää myös tutkimus- ja kehittämisopintoja sekä opinnäytetyön. Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja käytännön asiantuntija- ja kehittämistehtävässä.
Koulutuksen eteneminen
Ensimmäisen opintovuoden aikana tutustut matkailualaan ja matkailun toiminta- ja työympäristöihin. Perehdyt vastuullisen matkailun ja matkailuliiketoiminnan perusteisiin. Vahvistat alan työtehtävissä tarvittavaa projekti-, kieli- ja viestintäosaamistasi. Lukuvuoden päättyessä sinulla on kokemuksia projektityöstä ja valmiuksia verkostoitumiseen.
Toisen opintovuoden aikana sinulle muodostuu ymmärrys työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Osaat toimia työyhteisön jäsenenä ja alan perustehtävissä. Lukuvuoden päättyessä sinulla on oppimiskokemuksia kansainvälisestä matkailutoimialasta.
Kolmannen opintovuoden aikana sinulle muodostuu ymmärrys matkailun ja matkailukohteiden vastuullisesta johtamisesta sekä konseptoitujen liiketoimintamallien kehittämisestä. Osaat toimia vastuullisissa tehtävissä ja esimiestyössä. Lukuvuoden päättyessä sinulla on valmiuksia soveltavaan kehittämistyöhön ja asiantuntijaviestintään.
Neljännen opintovuoden aikana syvennät ja laajennat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamistasi. Opintojen päättyessä kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä.
Opinnot kestävät noin 3,5 vuotta. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä, mikä vastaa 60 opintopistettä. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
Restonomikoulutuksessa opiskelet verkkopainotteisesti
Lapin ammattikorkeakoulun restonomiopinnot mahdollistavat monimuotoisen opiskelun virtuaalisissa oppimisympäristöissä verkon välityksellä. Verkko-opinnot sisältävät esim. nauhoitettuja luentoja, reaaliaikaisia verkkotapaamisia, itsenäisiä ja ryhmässä tehtäviä oppimistehtäviä, verkkokeskusteluja ja vuorovaikutteista ryhmätyöskentelyä sekä työelämäprojekteja.
Voit hyödyntää opinnoissasi aikaisempaa vahvaa alan ammatillista osaamista ja näin nopeuttaa opintojasi. Työn ja opintojen edistäminen samanaikaisesti on mahdollista. Voit tehdä oppimistehtäviä omaan työpaikkaasi ja näin opinnollistaa työtäsi. Opintojen alussa suunnittelet tulevia opintojasi kohti omia oppimistavoitteitasi huomioiden aiemmin hankittu osaaminen. Erilaisten projektien ja oppimistehtävien avulla sinulla on mahdollisuus suunnata omaa oppimistasi kohti omia tavoitteitasi.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelmassa vieraskielisinä opintojaksoina, vierailuina, vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Voit myös osallistua kansainväliseen opiskeluvaihtoon ja/tai harjoitteluun. Lisäksi sinulla on mahdollisuus osallistua erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Ammatillinen osaamisesi kehittyy opiskelijakeskeisten oppimis- ja ohjausmenetelmien sekä ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelu- ja opintosuunnitelmallesi (HOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta koulutuksesi opinto-ohjaajalta.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Arvioinnin perustana ovat osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua.
Verkko-opiskelu on joustavaa, mutta kuitenkin pääsääntöisesti aikataulutettua. Opinnot vaativat sekä ajankäytön hallintaa että aktiivista otetta opintoihin. Verkko-opinnoissa tarvitset itseohjautuvuutta, kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn sekä valmiutta yhteistyöhön. Sinulla tulee olla verkko-opiskelussa tarvittavat laitteet/välineet. Oppimistasi tuetaan ja ohjataan esimerkiksi ohjaustapaamisissa, verkkokeskusteluissa sekä oppimistehtävistä annettavien palautteiden avulla.
Lisätiedot
Restonomikoulutuksessa opiskelet verkkopainotteisesti
Lapin ammattikorkeakoulun restonomiopinnot mahdollistavat monimuotoisen opiskelun virtuaalisissa oppimisympäristöissä verkon välityksellä. Verkko-opinnot sisältävät esim. nauhoitettuja luentoja, reaaliaikaisia verkkotapaamisia, itsenäisiä ja ryhmässä tehtäviä oppimistehtäviä, verkkokeskusteluja ja vuorovaikutteista ryhmätyöskentelyä sekä työelämäprojekteja.
Voit hyödyntää opinnoissasi aikaisempaa vahvaa alan ammatillista osaamista ja näin nopeuttaa opintojasi. Työn ja opintojen edistäminen samanaikaisesti on mahdollista. Voit tehdä oppimistehtäviä omaan työpaikkaasi ja näin opinnollistaa työtäsi. Opintojen alussa suunnittelet tulevia opintojasi kohti omia oppimistavoitteitasi huomioiden aiemmin hankittu osaaminen. Erilaisten projektien ja oppimistehtävien avulla sinulla on mahdollisuus suunnata omaa oppimistasi kohti omia tavoitteitasi.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelmassa vieraskielisinä opintojaksoina, vierailuina, vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Voit myös osallistua kansainväliseen opiskeluvaihtoon ja/tai harjoitteluun. Lisäksi sinulla on mahdollisuus osallistua erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Ammatillinen osaamisesi kehittyy opiskelijakeskeisten oppimis- ja ohjausmenetelmien sekä ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelu- ja opintosuunnitelmallesi (HOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta koulutuksesi opinto-ohjaajalta.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen eli tuotoksen arvioinnin. Arvioinnin perustana ovat osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua.
Verkko-opiskelu on joustavaa, mutta kuitenkin pääsääntöisesti aikataulutettua. Opinnot vaativat sekä ajankäytön hallintaa että aktiivista otetta opintoihin. Verkko-opinnoissa tarvitset itseohjautuvuutta, kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn sekä valmiutta yhteistyöhön. Sinulla tulee olla verkko-opiskelussa tarvittavat laitteet/välineet. Oppimistasi tuetaan ja ohjataan esimerkiksi ohjaustapaamisissa, verkkokeskusteluissa sekä oppimistehtävistä annettavien palautteiden avulla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINRES23-1001 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
145 | ||||||||||||||||||||||
YDINMOD1-1001 |
Startti restonomiopintoihin
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR211 | Projektinhallinta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
YDINMOD2-1001 |
Matkailu arktisessa ympäristössä
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
MAT201 | Johdatus matkailuilmiöön | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR210 | Matkailun toimintaympäristö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MAT203V24 | Matkailun kestävä suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR204 | Matkailualan turvallisuusosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
YDINMOD4-1001 |
Hyvinvoiva työyhteisö liiketoiminnan menestystekijänä
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
MATR221 | Työyhteisössä toimiminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR222 | Työntekijäkokemuksen johtaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||
YDINMOD5-1001 |
Asiakaskokemuksen johtaminen matkailussa
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
MATR223 | Customer Experience Management in Tourism | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||
MATR224 | Collaborative Customer Experience and Digital Marketing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
YDINMOD6-1001 |
Resurssiviisas matkailuliiketoiminnan kehittäminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
MAT202 | Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR212 | Liiketoimintamallin suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MAT302 | Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATR321 | Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
YDINMOD7-1001 |
Matkailun vastuullinen johtaminen
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||
MAT304 | Matkailun vastuullinen johtaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||
MAT301 | Destination Management | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
LNGMOD-1001 |
Kieli- ja viestintäopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
MATVMV | Moniulotteinen viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATVKK | Kielen käyttö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATVTL | Tekstilajit | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATVVV | Vuorovaikutusosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
MATVV | Viestintä | 0 | ||||||||||||||||||||||
MATVRS | Ruotsi, suullinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||
MATVRK | Ruotsi, kirjallinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||
MATVE | Englanti | 0 | ||||||||||||||||||||||
TRNMOD23-1001 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||
R801MPH | Perusharjoittelu: Ammattitaidon vahvistaminen matkailualalla | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MSH | Syventävä harjoittelu: Matkailualan vastuullinen kehittäminen | 20 | 20 | 20 | 20 | |||||||||||||||||||
PROFRES-1001 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 45) |
45 | ||||||||||||||||||||||
Vaihtoehtoiset profiloivat ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 | |||||||||||||||||||||||
RESMOD1-1001 |
Matkailu monitieteisenä ilmiönä
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||
MAT403 | Matkailun osallistavat taloudet | 5 | ||||||||||||||||||||||
YYMP0028 | Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) | 5 | ||||||||||||||||||||||
RESMOD9-1001 |
Green Exercise
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
R705GE100 | Seikkailukasvatus | 5 | ||||||||||||||||||||||
R705GE101 | Luontomatkailun ja liiketoiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||
R705GE103 | Talviretkeilytaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||
RESMOD8-1001 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprojektien johtaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
R801MEUINT | Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin | 5 | ||||||||||||||||||||||
R801MEUPTOOLS | EU-projektien suunnittelu ja työkalut | 5 | ||||||||||||||||||||||
R801MEUIMP | EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
0 - 25 | |||||||||||||||||||||||
RESMOD3-1001 |
Vastuullinen arktinen matkailu
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||||
R81OJ19PROJ | Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) | 5 - 10 | ||||||||||||||||||||||
R81MVASRUOOJ | Vastuullinen ruokamatkailu | 5 | ||||||||||||||||||||||
R81ELMAOJ | Eläinten hyvinvointi matkailualalla | 5 | ||||||||||||||||||||||
R801MVVIESTOJ | Vastuullisuusviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||
R81ML35OJ | Matkailun lainsäädäntö | 5 | ||||||||||||||||||||||
RESMOD4-1001 |
Turvallinen arktinen matkailu
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
R801MAGOJ19 | Arctic Guide | 5 | ||||||||||||||||||||||
VVV220 | Käytännön turvallisuustaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||
R801M152OJ | Työelämän turvallisuusosaaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||
RESMOD5-1001 |
Urasuunnittelu
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
R801M001 | Osaamisen tunnistaminen ja urasuunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||
R81ML80 | Matkailutyöhön tutustuminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||
R801MBOJ | Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa | 5 | ||||||||||||||||||||||
RESMOD2-1001 |
Kieli- ja kulttuuriosaamisen laajentaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
R801MKTGLOJ | German Language in Services | 5 | ||||||||||||||||||||||
R801MKTRAOJ | S´il vous plait | 5 | ||||||||||||||||||||||
801MKTESOJ | Espanja: Español del turismo | 5 | ||||||||||||||||||||||
RA81M22S-1005 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||
MATR310 | Kehittämisosaaminen opinnäytetyössä | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 50 | 50 | 37.5 | 30 | 20 | 30 | 20 | 30 | 25 | 12.5 | 27.5 | 2.5 | 20 | 25 | 5 | 20 | 30 | 0 | 25 | 12.5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Restonomikoulutus (S2023-) kompetenssit
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Matkailualan turvallisuusosaaminen |
Työyhteisössä toimiminen |
Liiketoimintamallin suunnittelu |
Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Matkailun osallistavat taloudet |
Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) |
Seikkailukasvatus |
Vastuullinen ruokamatkailu |
Eläinten hyvinvointi matkailualalla |
Vastuullisuusviestintä |
Matkailun lainsäädäntö |
Kehittämisosaaminen opinnäytetyössä |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Ennakointiosaaminen
Perus/itsetaso |
Johdatus matkailuilmiöön |
Matkailun toimintaympäristö |
Matkailualan turvallisuusosaaminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit |
Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Destination Management |
Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) |
Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin |
EU-projektien suunnittelu ja työkalut |
EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Liiketoimintamallin suunnittelu |
Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Destination Management |
Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin |
EU-projektien suunnittelu ja työkalut |
EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen |
Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) |
Käytännön turvallisuustaidot |
Työelämän turvallisuusosaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Johdatus matkailuilmiöön |
Matkailun toimintaympäristö |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Liiketoimintamallin suunnittelu |
Destination Management |
Moniulotteinen viestintä |
Kielen käyttö |
Tekstilajit |
Vuorovaikutusosaaminen |
Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) |
Vastuullinen ruokamatkailu |
Arctic Guide |
German Language in Services |
S´il vous plait |
Espanja: Español del turismo |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Johdatus matkailuilmiöön |
Matkailun toimintaympäristö |
Matkailualan turvallisuusosaaminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) |
Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin |
EU-projektien suunnittelu ja työkalut |
EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen |
Vastuullinen ruokamatkailu |
Eläinten hyvinvointi matkailualalla |
Vastuullisuusviestintä |
Matkailu- ja ravitsemisalan johtamis- ja esimiesosaaminen
Itse/perustaso |
Työyhteisössä toimiminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit |
Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Destination Management |
Moniulotteinen viestintä |
Kielen käyttö |
Tekstilajit |
Vuorovaikutusosaaminen |
Matkailun osallistavat taloudet |
Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Projektinhallinta |
Customer Experience Management in Tourism |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
Liiketoimintamallin suunnittelu |
Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit |
Moniulotteinen viestintä |
Tekstilajit |
Seikkailukasvatus |
Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) |
Osaamisen tunnistaminen ja urasuunnittelu |
Matkailutyöhön tutustuminen |
Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa |
Kehittämisosaaminen opinnäytetyössä |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Turvallisuusosaaminen
Itse – perustaso |
Matkailualan turvallisuusosaaminen |
Työyhteisössä toimiminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Matkailun osallistavat taloudet |
Talviretkeilytaidot |
Matkailun lainsäädäntö |
Arctic Guide |
Käytännön turvallisuustaidot |
Työelämän turvallisuusosaaminen |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Työyhteisössä toimiminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
Liiketoimintamallin suunnittelu |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Moniulotteinen viestintä |
Kielen käyttö |
Tekstilajit |
Vuorovaikutusosaaminen |
Talviretkeilytaidot |
Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin |
EU-projektien suunnittelu ja työkalut |
EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen |
Arctic Guide |
Käytännön turvallisuustaidot |
Työelämän turvallisuusosaaminen |
Osaamisen tunnistaminen ja urasuunnittelu |
Matkailutyöhön tutustuminen |
Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa |
Vastuullinen palveluliiketoimintaosaaminen
Itse/perustaso |
Projektinhallinta |
Johdatus matkailuilmiöön |
Työyhteisössä toimiminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit |
Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen |
Matkailun vastuullinen johtaminen |
Destination Management |
Matkailun osallistavat taloudet |
Seikkailukasvatus |
Luontomatkailun ja liiketoiminnan kehittäminen |
Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin |
EU-projektien suunnittelu ja työkalut |
EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen |
Vastuullinen ruokamatkailu |
Eläinten hyvinvointi matkailualalla |
Vastuullisuusviestintä |
Matkailun lainsäädäntö |
Arctic Guide |
Käytännön turvallisuustaidot |
Vieraanvaraisuusosaaminen
Itse/perustaso |
Johdatus matkailuilmiöön |
Matkailun toimintaympäristö |
Työyhteisössä toimiminen |
Työntekijäkokemuksen johtaminen |
Customer Experience Management in Tourism |
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing |
Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet |
German Language in Services |
S´il vous plait |
Espanja: Español del turismo |
Luokittelemattomat |
Matkailun kestävä suunnittelu |
Viestintä |
Ruotsi, suullinen taito |
Ruotsi, kirjallinen taito |
Englanti |
Perusharjoittelu: Ammattitaidon vahvistaminen matkailualalla |
Syventävä harjoittelu: Matkailualan vastuullinen kehittäminen |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINRES23-1001 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
145 |
YDINMOD1-1001 |
Startti restonomiopintoihin
(Valitaan kaikki) |
10 |
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 |
MATR211 | Projektinhallinta | 5 |
YDINMOD2-1001 |
Matkailu arktisessa ympäristössä
(Valitaan kaikki) |
20 |
MAT201 | Johdatus matkailuilmiöön | 5 |
MATR210 | Matkailun toimintaympäristö | 5 |
MAT203V24 | Matkailun kestävä suunnittelu | 5 |
MATR204 | Matkailualan turvallisuusosaaminen | 5 |
YDINMOD4-1001 |
Hyvinvoiva työyhteisö liiketoiminnan menestystekijänä
(Valitaan kaikki) |
15 |
MATR221 | Työyhteisössä toimiminen | 5 |
MATR222 | Työntekijäkokemuksen johtaminen | 10 |
YDINMOD5-1001 |
Asiakaskokemuksen johtaminen matkailussa
(Valitaan kaikki) |
15 |
MATR223 | Customer Experience Management in Tourism | 10 |
MATR224 | Collaborative Customer Experience and Digital Marketing | 5 |
YDINMOD6-1001 |
Resurssiviisas matkailuliiketoiminnan kehittäminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
MAT202 | Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet | 5 |
MATR212 | Liiketoimintamallin suunnittelu | 5 |
MAT302 | Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit | 5 |
MATR321 | Menestyvän matkailuliiketoiminnan kehittäminen | 5 |
YDINMOD7-1001 |
Matkailun vastuullinen johtaminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
MAT304 | Matkailun vastuullinen johtaminen | 10 |
MAT301 | Destination Management | 5 |
LNGMOD-1001 |
Kieli- ja viestintäopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 |
MATVMV | Moniulotteinen viestintä | 5 |
MATVKK | Kielen käyttö | 5 |
MATVTL | Tekstilajit | 5 |
MATVVV | Vuorovaikutusosaaminen | 5 |
MATVV | Viestintä | 0 |
MATVRS | Ruotsi, suullinen taito | 0 |
MATVRK | Ruotsi, kirjallinen taito | 0 |
MATVE | Englanti | 0 |
TRNMOD23-1001 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
R801MPH | Perusharjoittelu: Ammattitaidon vahvistaminen matkailualalla | 10 |
R801MSH | Syventävä harjoittelu: Matkailualan vastuullinen kehittäminen | 20 |
PROFRES-1001 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 45) |
45 |
Vaihtoehtoiset profiloivat ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 | |
RESMOD1-1001 |
Matkailu monitieteisenä ilmiönä
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
MAT403 | Matkailun osallistavat taloudet | 5 |
YYMP0028 | Matkailu ympäristökriisin aikakaudella (LAY ja OY) | 5 |
RESMOD9-1001 |
Green Exercise
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R705GE100 | Seikkailukasvatus | 5 |
R705GE101 | Luontomatkailun ja liiketoiminnan kehittäminen | 5 |
R705GE103 | Talviretkeilytaidot | 5 |
RESMOD8-1001 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprojektien johtaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R801MEUINT | Johdanto EU-rahoitteisiin kehitys- ja tutkimusprojekteihin | 5 |
R801MEUPTOOLS | EU-projektien suunnittelu ja työkalut | 5 |
R801MEUIMP | EU-projektien toteuttaminen ja johtaminen | 5 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
0 - 25 | |
RESMOD3-1001 |
Vastuullinen arktinen matkailu
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
0 - 25 |
R81OJ19PROJ | Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) | 5 - 10 |
R81MVASRUOOJ | Vastuullinen ruokamatkailu | 5 |
R81ELMAOJ | Eläinten hyvinvointi matkailualalla | 5 |
R801MVVIESTOJ | Vastuullisuusviestintä | 5 |
R81ML35OJ | Matkailun lainsäädäntö | 5 |
RESMOD4-1001 |
Turvallinen arktinen matkailu
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R801MAGOJ19 | Arctic Guide | 5 |
VVV220 | Käytännön turvallisuustaidot | 5 |
R801M152OJ | Työelämän turvallisuusosaaminen | 5 |
RESMOD5-1001 |
Urasuunnittelu
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R801M001 | Osaamisen tunnistaminen ja urasuunnittelu | 5 |
R81ML80 | Matkailutyöhön tutustuminen | 5 |
R801MBOJ | Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa | 5 |
RESMOD2-1001 |
Kieli- ja kulttuuriosaamisen laajentaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R801MKTGLOJ | German Language in Services | 5 |
R801MKTRAOJ | S´il vous plait | 5 |
801MKTESOJ | Espanja: Español del turismo | 5 |
RA81M22S-1005 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 |
MATR310 | Kehittämisosaaminen opinnäytetyössä | 5 |
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 |
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 |
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 |