Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoretLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S023
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
• tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
• osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
• edistää esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista inkluusion periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.
Ilmoittautumisaika
21.10.2024 - 25.03.2025
Ajoitus
26.03.2025 - 28.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
• tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
• osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
• edistää esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista inkluusion periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Kevät 2025.
Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, Tietokatu 1. Opetus sekä kampuksella, että zoomissa.
Oppimateriaalit
Materiaali päivitetään moodleen. Esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutukselliset luennot, yksilö- / ryhmätehtävät opetuksessa ja itsenäisesti, sekä välitehtäviä, joiden purku osittain opetuksessa. Mahdollinen työelämävierailija(t) sekä toiminnallinen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä toiminnallinen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautukseen on kolme palautusmahdollisuutta. Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen palautusmahdollisuuteen mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävissä on valinnanmahdollisuuksia opiskelu- ja esitystavoissa esim. ensitiedon oppimistehtävässä opiskelu omavalintaisesti itsenäisesti, pari- tai pienryhmätyönä. Toiminnallisessa oppimistehtävässä työelämäyhteistyössä opiskelija valitsee yhteistyöorganisaation oman ammatillisen kiinnostuksensa mukaan opintojakson kohderyhmään liittyen, mahdollisuus myös Hyvinvointipysäkin kanssa tehdä yhteistyötä. Toiminnallisessa oppimistehtävässä työelämäyhteistyössä myöskin vaihtoehtoisia opiskelu- ja esitystapoja.
Sisällön jaksotus
Erityistä tukea tarvitsevien käsite ja määritelmä,
ensitieto ja perhelähtöisyys,
ensitiedon menetelmät ja sosionomin näkökulma,
palveluohjaus ja lainsäädäntö,
varhaiskuntoutus,
haastavat tilanteet erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi HYL-5.
Arviointikriteerit saatavissa myös opintojakson moodlesta. Arviointikriteerit käydään yhteisesti läpi myös opintojakson orientaatiossa opetuksessa.