Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10118-CO00FR37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Opintojakso
- C-10118-CO00FR37
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti Moniammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön. Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen. Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.
Oppimateriaalit
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2. Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja. Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa. Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna. Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna
Opetusmenetelmät
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa. Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena. Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.