Siirry suoraan sisältöön

Unity-peliohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10065-TT00DU32-3063

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.08.2024 - 31.12.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5000
Opintojakso
C-10065-TT00DU32

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

1. Unityn perusteet 2. Unityu kenttäeditorina 3. Komponentit ja fysiikkasimulaatiot 4. Ohjelmoinnin perusteet 5. Skriptit - Pelaajan ohjaimet 6. Skriptit - Kilpa-ajopeli

Tavoitteet

Tämän kurssin aikana tutustut pelimoottori Unityn peruskäyttöön. Pelien tekeminen vaatii monia erilaisia taitoja ja työntekijöitä, ja myös pelimoottoreita käytetään monin eri tavoin. Esimerkiksi kenttäsuunnittelijat käyttävät Unityä pelikenttien luomiseen, peligraafikot tuovat Unityyn tekemiään kuvia ja 3D-malleja, ja ohjelmoijat kirjoittavat koodia, jonka avulla Unityssä tehdyt pelit toimivat halutulla tavalla. Sinun ei välttämättä tarvitse opetella Unity-ekspertiksi jokaisella osa-alueella, vaan voit erikoistua tiettyihin Unityn osa-alueisiin.

Suoritustavat

Itseopiskeltava verkkokurssi Viope-ympäristössä.

Suoritustavat

Itseopiskeltava verkkokurssi Viope-ympäristössä.

Sisältö

Unityn perusteet (1) Johdanto (2) Mikä on Unity? (3) Unityn lataaminen ja asentaminen (4) Uuden projektin luominen (5) Unityn käyttöliittymä 2. Unity kenttäeditorina (1) Johdanto (2) Mikä on kohtaus? (3) 3D-avaruudessa liikkuminen (4) Pelikappaleiden liikuttaminen (5) Labyrinttikentän tekeminen (6) Materiaalien luominen ja asettaminen (7) Muutosten tallentaminen ja muut materiaaliominaisuudet 3. Komponentit ja fysiikkasimulaatiot (1) Johdanto (2) Komponentit (3) Fysiikkakomponenttien käyttö (4) Lisätietoa fysiikkasimulaatioista (5) Kappaleiden ryhmittäminen 4. Ohjelmoinnin perusteet (1) Johdanto (2) Ohjelmoinnin perusteet (3) Lausekkeet (4) Muuttujat lausekkeissa (5) Funktiot (6) Ehtolauseet ja lohkot 5. Skriptit – Pelaajan ohjaimet (1) Johdanto (2) Skriptaaminen (3) Pelaajan ohjaimet (4) Aluksen liikkuttaminen (5) Aluksen leijuminen (6) Kameran ohjaimet (7) Virheiden tarkistus 6. Skriptit – Kilpa-ajopeli

Aika ja paikka

Kurssi suoritetaan itsenäisesti Viope-verkkoympäristössä joten suoritusaika ja -paikka riippuu opiskelijasta itsestään.

Oppimateriaalit

N/A

Opetusmenetelmät

Itseopiskeltava verkkokurssi Viope-ympäristössä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Esitietovaatimukset

Unityn peruskäyttö ei vaadi mitään erityisiä taitoja tai aiempaa kokemusta. Unity on kuitenkin monimutkainen ohjelma, jonka käyttö peliprojektissa voi vaatia monenlaisia taitoja. Esimerkiksi 3D-ohjelmien käytöstä voi olla hyötyä, jos käytät Unityä pelikenttien kasaamiseen ja 3D-kappaleiden asetteluun. Vastaavasti aiemmasta ohjelmointitaidosta on hyötyä, kun kirjoitat Unityn toimintaa ohjaavia skriptejä.

Siirry alkuun