Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-VAYP2-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2024 - 17.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.02.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 15
- Opintojakso
- C-02631-VAYP2
Arviointikriteerit
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan opintojakson kaikkien tehtävien tekeminen ohjeiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty - Hylätty
Sisällön jaksotus
Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä! Pelikasvatus nuorisotyössä tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelitoiminta, toksisuus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan. Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan. Oppimistavoitteet: Opiskelija - saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä. - oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia. - saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa. Sisältö Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - Ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä. - Oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia. - Saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - Arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.
Aika ja paikka
Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 24.2.2025 ja silloin opiskelijat saavat näkyviin ennakkotehtävän, joka tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä webinaaria. Webinaarit järjestetään: 04.03.2025 12.30 - 15.00 14.04.2025 12.30 - 15.00 09.05.2025 12.30 - 15.00 Opintojakson kokoavana tehtävänä (laajuus 1 op) tehdään visuaalinen esitys, jonka deadline on 18.5. Tämän jälkeen annetaan vertaispalaute toiselle opiskelijalle viimeistään 25.5.
Oppimateriaalit
- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360 - Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen. Hoodlessa on iso määrä opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin, kunhan tekee tietyt osuudet ennen webinaareja. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt. Jos opiskelija ei pääse reaaliaikaisesti webinaariin, tulee tehdä korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää. Opintojakso on rytmitetty siten, että työmäärä pysyisi kohtuullisena koko opintojakson ajan.