Vastuullinen markkinointi ja viestintä (3op)
Toteutuksen tunnus: C-02536-LI00AQ88-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.11.2025 - 06.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 08.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Korkeakoulu
- Centria-ammattikorkeakoulu, Centria eKampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 15
- Opintojakso
- C-02536-LI00AQ88
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö on jaettu kolmeen aihepiiriin OSA I: Johdanto vastuulliseen markkinointiin ja viestintään (20% osuus) OSA II: Toimintaympäristön muutos ja kuluttamisen trendit (30% osuus) OSA III: Näkökulmia vastuullisen brändin, markkinoinnin ja - viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen (50% osuus)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: - kuvata, mitä vastuullisuus merkitsee yrityksen markkinointia ja brändiä koskevassa päätöksenteossa, viestinnässä ja sidosryhmäsuhteissa - tunnistaa yhteyden vastuullisuuden ja asiakaskokemuksen välillä - osaa analysoida yrityksen liiketoimintaympäristön trendejä vastuullisuuden näkökulmasta - ymmärtää miten vastuullista brändiä luodaan - osaa huomioida vastuullisuuden markkinoinnin tavoitteissa ja suunnittelussa - osaa huomioida kuluttajansuojan vaatimukset markkinoinnissa
Sisältö
Asiakasymmärrys (vastuullisuus kuluttajan ja asiakkaan roolissa, vastuullinen kuluttaminen ja ostaminen). Vastuullisen asiakasarvon ja asiakaskokemuksen luominen. Vastuullisuus brändityössä ja vastuullisen brändin kehittämisessä. Vastuullisuus markkinoinnin eri osa-alueita ja niiden toteuttamista koskevassa päätöksenteossa. Läpinäkyvyys tuotantoketjussa ja hukan vähentäminen Kuluttajasuojan vaatimukset markkinoinnissa
Aika ja paikka
Opintojakso sisältää kolme suositeltavaa etäopetuskertaa (verkkotapaamista), jotka ajoittuvat seuraavasti: 08.01.2026 klo 14.00 - 16.00 29.01.2026 klo 14.00 - 16.00 12.02.2026 klo 14.00 - 16.00 Opiskelija saa pääsyn opintojakson itslearning-työtilaan opintojen aloituspäivästä alkaen. Etäopetus järjestetään Zoomin välityksellä, ja osallistumislinkki löytyy itslearning-työtilasta.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali löytyy Centrian käyttämältä itslearning-oppimisalustalta opintojakson alkaessa. Vaadittava oppimateriaali, joka opiskelijan tulee hankkia: Isokangas, Antti & Riku Vassinen (2024). Viherpesutalous: näin markkinoit ja viestit vastuullisesti. Alma Insights. E-kirja. Lillberg, Petteri & RIku Mattila (2020). Kestävä markkinointi. Alma Talent. E-kirja. Kurittu, Kaisa & Lea Rankinen (2023). Menesty kestävästi! : vastuullisuus johdon ja hallituksen agendalla. Alma Talent. E-Kirja. (vain erikseen ilmoitettavat luvut). Suositeltava oppimateriaali: Muu suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan ja jaetaan opintojakson materiaalien yhteydessä Itslearning-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Toteutuksella käytettäviä oppimismenetelmiä ovat oppimispäiväkirja, ryhmäoppimistehtävät ja -harjoitukset, tentti, luento-opetus ja käytännön esimerkit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään verkossa itslearning-tenttinä. Tentti avautuu Itsiin ma 9.3 klo 8.00 ja sulkeutuu su 15.3 klo 23.59. Tentti tulee suorittaa yhden (1) tunnin kuluessa sen avaamisesta. Mikäli opiskelija ei osallistu tenttiin, se katsotaan hylätyksi. 1. ja 2. uusinta ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op vastaa 81 tuntia opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti: etäopetus 6 tuntia itsenäinen opiskelu 75 tuntia.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteiden tietämys.