Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen markkinointi ja viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: C-02536-LI00AQ88-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.11.2025 - 06.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.01.2026 - 08.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Korkeakoulu
Centria-ammattikorkeakoulu, Centria eKampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 15
Opintojakso
C-02536-LI00AQ88

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö on jaettu kolmeen aihepiiriin OSA I: Johdanto vastuulliseen markkinointiin ja viestintään (20% osuus) OSA II: Toimintaympäristön muutos ja kuluttamisen trendit (30% osuus) OSA III: Näkökulmia vastuullisen brändin, markkinoinnin ja - viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen (50% osuus)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: - kuvata, mitä vastuullisuus merkitsee yrityksen markkinointia ja brändiä koskevassa päätöksenteossa, viestinnässä ja sidosryhmäsuhteissa - tunnistaa yhteyden vastuullisuuden ja asiakaskokemuksen välillä - osaa analysoida yrityksen liiketoimintaympäristön trendejä vastuullisuuden näkökulmasta - ymmärtää miten vastuullista brändiä luodaan - osaa huomioida vastuullisuuden markkinoinnin tavoitteissa ja suunnittelussa - osaa huomioida kuluttajansuojan vaatimukset markkinoinnissa

Sisältö

Asiakasymmärrys (vastuullisuus kuluttajan ja asiakkaan roolissa, vastuullinen kuluttaminen ja ostaminen). Vastuullisen asiakasarvon ja asiakaskokemuksen luominen. Vastuullisuus brändityössä ja vastuullisen brändin kehittämisessä. Vastuullisuus markkinoinnin eri osa-alueita ja niiden toteuttamista koskevassa päätöksenteossa. Läpinäkyvyys tuotantoketjussa ja hukan vähentäminen Kuluttajasuojan vaatimukset markkinoinnissa

Aika ja paikka

Opintojakso sisältää kolme suositeltavaa etäopetuskertaa (verkkotapaamista), jotka ajoittuvat seuraavasti: 08.01.2026 klo 14.00 - 16.00 29.01.2026 klo 14.00 - 16.00 12.02.2026 klo 14.00 - 16.00 Opiskelija saa pääsyn opintojakson itslearning-työtilaan opintojen aloituspäivästä alkaen. Etäopetus järjestetään Zoomin välityksellä, ja osallistumislinkki löytyy itslearning-työtilasta.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali löytyy Centrian käyttämältä itslearning-oppimisalustalta opintojakson alkaessa. Vaadittava oppimateriaali, joka opiskelijan tulee hankkia: Isokangas, Antti & Riku Vassinen (2024). Viherpesutalous: näin markkinoit ja viestit vastuullisesti. Alma Insights. E-kirja. Lillberg, Petteri & RIku Mattila (2020). Kestävä markkinointi. Alma Talent. E-kirja. Kurittu, Kaisa & Lea Rankinen (2023). Menesty kestävästi! : vastuullisuus johdon ja hallituksen agendalla. Alma Talent. E-Kirja. (vain erikseen ilmoitettavat luvut). Suositeltava oppimateriaali: Muu suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan ja jaetaan opintojakson materiaalien yhteydessä Itslearning-oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Toteutuksella käytettäviä oppimismenetelmiä ovat oppimispäiväkirja, ryhmäoppimistehtävät ja -harjoitukset, tentti, luento-opetus ja käytännön esimerkit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluva tentti tehdään verkossa itslearning-tenttinä. Tentti avautuu Itsiin ma 9.3 klo 8.00 ja sulkeutuu su 15.3 klo 23.59. Tentti tulee suorittaa yhden (1) tunnin kuluessa sen avaamisesta. Mikäli opiskelija ei osallistu tenttiin, se katsotaan hylätyksi. 1. ja 2. uusinta ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op vastaa 81 tuntia opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti: etäopetus 6 tuntia itsenäinen opiskelu 75 tuntia.

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteiden tietämys.

Siirry alkuun