Lasten ja nuorten suojelun sekä perhetyön käytäntöjen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02507-YHU250020-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.10.2025 - 23.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 16.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02507-YHU250020
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Luentokeskustelujen kokonaisuudet ovat seuraavat (4 x 3 h). Kukin kokonaisuus on itsenäinen ja ne toteutuvat kevään 2026 aikana. Koko opintojakson viimeiset tehtävän palautukset ovat -Vanhemmuus yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet ja kehittämishaasteet -Varhaisen tuki, ehkäisevän perhetyö -Kuntouttava lastensuojelun areenat: systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; -Perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä Opiskelija työskentelee luentokeskustelujen teemoihin liittyen itsenäisesti perehtyen annettuun materiaaliin, ja kirjoittaen teemasta ohjeistuksen mukaisesti. Viimeisen kirjallisen tehtävän palautuspäivä on 25.5.2026
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa, arvioi ja analysoi kriittisesti vanhemmuudelle, vanhempana toimimiselle ja lastensuojelu- ja perhetyölle annettuja merkityksiä osana yhteiskunnallista ja ammatillista diskurssia muuttuvassa yhteiskunnallisessa sekä kansainvälisessä kehyksessä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhempia osallistavien diskurssien, tavoitteiden ja toimintatapojen ilmenemistä sekä ehkäisevän hyvinvointityön että lastensuojelun toimintaympäristöissä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhemmuuden ja perheiden tukemiseen liittyviä ehkäisevän, kuntouttavan sekä lastensuojelullisen perhetyön palveluita osana lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityön kokonaisuutta. Opiskelija kehittää teoreettista ja ammatillista osaamistaan perheiden tukemiseen liittyvissä ammatillisissa käytännöissä ja prosesseissa.
Sisältö
Vanhemmuus ja perhetyö käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet, positiot, laatu ja kehittämishaasteet uudistuvassa hyvinvointipalvelujärjestelmässä; sosiaalisen asiantuntijuuden merkitys, roolit ja tehtävät varhaisen tuen, ehkäisevän perhetyön sekä kuntouttavan lastensuojelun areenoilla; perheiden tuen keskeiset menetelmät ja hyvät käytännöt; systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; vanhempien ja perheiden osallisuutta tukevat menetelmät
Aika ja paikka
verkkototeutus Satakunnan ammattikorkeakoulun hill-opiskeluympäristössä Satu Vainisen hill-huoneessa sekä luentokeskusteluihin liittyvät kirjalliset pohdintatehtävät opintojakson tavoitteisiin liittyen. https://hill.webex.com/meet/satu.vaininen Neljä luentokeskusteluaväällä 2026, joiden aika varmistuu viimeistään joulukuun alussa 2025.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy moodlesta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintokokonaisuudessa on neljä luentokeskustelua, jossa pohditaan seuraavia teemoja. Luentokeskusteluiden yhteydessä kuhunkin teemaan liittyy pohdintatehtävä etukääteen annetun materiaalin pohjalta. Luentokeskustelujen kokonaisuudet ovat seuraavat (4 x 3 h): -Vanhemmuus yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet ja kehittämishaasteet -Varhaisen tuki, ehkäisevän perhetyö -Kuntouttava lastensuojelun areenat: systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; -Perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson pohdintatehtävät tai erikseen valittu kehittämissuunnitelma liittyvät käytännön työelämän, ja organisaatioiden ajankohtaisiin kysymyksiin ja haasteisiin ja opiskelija voi hyödyntää työelämään liittyvää osaamistaan ja/tai kehittymistarpeitaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson luentokeskusteluihin liittyvät tehtävät tehdään luentokeskusteluihin liittyvän aikataulun mukaisesti, joka näkyy opintojakson alkaessa moodleessa. Tai vaihtoehtoisesti kehittämissuunnitelman valittaessa sen palautus päivä on 25.5.2026.
Kansainvälisyys
Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osalta neljän pohdintatehtävän osalta voi vaihtoehtoisesti tehdä kehittämissuunnitelman, joka on ohjeistettu myös moodlealustalla opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-Luntokeskustelut 12 h -Itsenäinen luku- ja kirjoitustyö ja annettuun materiaaliin perehtyminen 21 h