Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BS65-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.11.2024 - 12.06.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02504-SZ00BS65
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Nonstop lukukausittain
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita. Opiskeltuasi opintojakson - tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan - tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä - tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa - ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla
Toteutustavat
Itsenäinen verkko-opiskelu, MOOC
Sisältö
Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan. Opiskeltavat teemat ovat: - asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa - ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa - asiakas- ja palveluohjauksen tarve
Aika ja paikka
Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.
Oppimateriaalit
Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y Moodlen tallenteet 1-2 sekä Börjen tarina. Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Nonstop- harjoitustehtävät ja verkkotentti Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa aikaisintaan viikon välein.
Kansainvälisyys
---
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja tentti verkossa 54h.
Esitietovaatimukset
---