Kaupallistaminen (YAMK) (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-YL00FR08-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 24.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-YL00FR08
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
- Liiketoimintamahodllisuus - Liiketoimintakonsepti - Liiketoimintamalli - Liiketoimintasuunnitelma - Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Ymmärrät kaupallistamisen peruskäsitteet ja hahmotat kaupallistamistoimien merkityksen liiketoimintaan. Tunnistat kaupallistamisen tehtäviä ja mahdollisuuksia osana liiketoiminnan luomista ja kehittämistä. Tunnet kaupallistamiseen liittyviä tiedon lähteitä ja palveluita. Osaat arvioida idean kaupallistamista käyttäen apunasi erilaisia menetelmiä. Idean kaupallistamisen arvioinnissa hyödynnetään tekoälyä.
Sisältö
- Kaupallistamistoimet - Kaupallistamisen tehtävät - Kaupallistamisen tiedonlähteet ja palvelut
Aika ja paikka
Itsenäinen opiskelu Learn alustalla.
Oppimateriaalit
Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Helsinki Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraminen vuodessa. Alma Talent. Helsinki Virtanen, M. & Pellikka, J. (2021). Uuden liiketoiminnan kehittäminen ja kaupallistaminen. Savonia-ammattikorkeakoulu. Lisäksi aiheeseen liittyviä artikkeleita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso etenee kaupallistamisen prosessin vaiheiden mukaisesti: : Vaihe 1 Valmistaudu: Määrittele idean ja uuden tiedon kaupallistamisen käsitteet ja esittele idea ja/tai uusi tieto, jonka haluat kaupallistaa. Vaihe 2 Ymmärrä ja määritä arvo asiakkaalle: Hahmota liiketoimintamahdollisuus segmentoimalla asiakkaat, luomalla asiakaspersoona, jolla on tarve käyttää ideaasi tai uuteen tietoon perustuvaa tuotetta, palvelua tai toimintamallia ja kuvaa asiakkaan polku uuden tuotteen tai palvelun ostamiseksi ja käyttämiseksi. Vaihe 3 Tuotteista idea tai uusi tieto: Luo liiketoimintakonsepti tekemällä liiketaloudellinen toteutettavuusarvio (proof of concept) laskemalla talouden prototyypi, tekemällä riskianalyysi ja luomalla idealle business case (proof of relevance). Vaihe 4 Viesti arvo asiakkaale: Luo liiketoimintamalli tuotteen, palvelun, arvolupauksen, brändin, ja lanseeraussuunnitelman toteuttamiseksi. Vaihe 5 Raportoi: Kirjoita edellisistä tehtävistä oppimisraportti, jossa kuvaat työvaiheet, työkorttien sisällön ja annat merkityksen tehdylle työlle. Osana oppimsiraprottia pohdi oppimistasi. Mitä opit ja mitä nyt osaat? Miten aiot hyödyntää osaamistasi? Minkä arvosanan annat suorituksellesi (0-5). Opintojakson tehtävissä on sallittua hyödyntää tekoälyä (esim. Google Gemini, Microsoft Copilot, ChatGPT, Claude AI jne.) ja siitä pitää kertoa asianmukaisesti. Aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus tulee osaksi oppimisraporttia.