Siirry suoraan sisältöön

Menestyvä matkailuliiketoiminta (20op)

Toteutuksen tunnus: R81ML42OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 06.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2020 - 22.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
20 op
Virtuaaliosuus
20 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Restonomikoulutus
Opettajat
Petri Pälli
Tanja Maaninka
Jenni Pyhäjärvi
Päivi Hanni-Vaara
Vastuuopettaja
Päivi Hanni-Vaara
Opintojakso
R81ML42OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee liiketoiminta-ajattelun perusteet ja keskeiset käsitteet. Hän osaa kuvata erilaisia matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintamalleja ja -mahdollisuuksia.
Opiskelija tuntee asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Hän osaa analysoida asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia ja vaikutuksia matkailuliiketoimintaan ja asiakasymmärrykseen. Opiskelija tuntee palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteet.
Opiskelija tunnistaa henkilöstön ja osaamisen merkityksen liiketoimintaresurssina. Hän tuntee osaamisen ja voimavarojen johtamisen periaatteet ja osaa huomioida kausiluonteisuuden vaikutuksia työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen suunnittelussa. Opiskelija tuntee henkilöstön operatiivisen johtamisen periaatteet sekä työyhteisön toimintaan ja matkailualan työhön vaikuttavat lait, sopimukset ja ohjeistukset.
Opiskelija tuntee matkailuyrityksen talouden hallinnan eri osa-alueet, keskeiset talouden hallinnan raportit ja laskelmat sekä niiden sisällöt.
Lukukausiteema: Ennakoiva ja vastuullinen matkailuliiketoiminta

Sisältö

- Liiketoiminta-ajattelu ja keskeiset käsitteet menestyvässä matkailuliiketoiminnassa
- Asiakasymmärrys ja markkinointi
- Osaaminen menestyvän matkailuliiketoiminnan perustana
- Talouden hallinnan perusteet

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Adobe Connectissa ja Moodlessa sekä muissa oppimista tukevissa digitaalisissa työskentelytiloissa. Opiskelu toteutetaan aikataulultaan perinteistä toteutusmallia vapaampana painottuen vahvasti opiskelijan oman työskentelyn johtamiseen ja reflektointiin sekä opiskelijan oman ajankäytön suunnitteluun ja hallintaan perustuvana toteutuksena. Opetus ja ohjaus toteutetaan keskiviikkopäivisin ja torstai-iltaisin.

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. 2013 tai uud. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita.
Hyppänen,R. 2007. Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Edita Prima Oy. Helsinki.
Kauhanen, J. 2010. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. WSOYpro Oy. Helsinki.
Niskavaara, E. 2017. Yritystaloutta esimiehille. Alma Talent Oy soveltuvin osin ss. 1-159.
Iivari, P. 2012. Matkailun turvallisuus. Globaalit muutokset-paikalliset vaikutukset. Soveltuvin osin.
Opinnon aikana täydentyvä muu Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy kokonaisvaltaisen matkailuliiketoiminnan oppimisprojekti sekä erilaisia oppimista tukevia harjoituksia sekä ajastettu Moodle-tentti. Opetus sisältää introluentoja, keskustelua, ohjausta, työpajoja, itsenäistä tiedonhakua sekä verkkotentin. Opintojakso integroidaan kulttuurimatkailusisältöiseen toimeksiantoon sekä sillä on selkeä yhteys lukukauden viestinnän sekä englanninkielen opintojen kanssa.
Teemaviikot ja verkko-ohjaus:
Vko 33: Ennakkoaineisto, ennakkotehtävä, vertaisarviointi. Sisältönä 2. lukukauden kokonaisuus.
Vko 34: Itsenäistä opiskelua.
Vko 35: AC: Aloitus, Menestyvän matkailuliiketoiminta-ajattelun perusteet ja keskeiset käsitteet; liiketoimintamallit ja -mahdollisuudet.
Vko 35: Teema: Viestintä, English.
Vko 36: Teema: Asiakasymmärrys ja myynti sekä AC: Viestintä, English.
Vko 37: Teema: English sekä AC: Viestintä, blogi.
Vko 38: Teema: Markkinointi sekä AC: English, Asiakasymmärrys ja myynti.
Vko 39: Teema: Talous sekä AC: Markkinointi, viestintä ja Oppimisprojektin esittely.
Vko 40: Teema: Osaaminen sekä AC: Talouden osa-alueet.
Vko 41: Lähipäivät Rovaniemi ke-to 7.-8.10.2020. Erittäin vahva suositus opiskelijan osallistumiselle.
Vko 42: Moodle-tentti: Viestintä.
Vko 43: Moodle-tentti: Menestyvän matkailuliiketoiminnan käsitteet sekä AC: Osaaminen.
Vko 44: AC: Oppimisprojektin ohjaus, viestintä, asiakasymmärrys, myynti.
Vko 45: AC: Oppimisprojektin ohjaus: markkinointi, osaaminen, talous.
Vko 46: AC: Oppimisprojektin ohjaus.
Vko 47: AC: Tähtihetki eli oppimisprojektin tuotosesitykset.
Vko 48: AC: Oppimisen arviointikeskustelut.
Vko 50: Arviointi valmistuu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimisprojekti on integroitu kulttuurimatkailukohteeseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti ajastetusti to 22.10. klo 8-23.59 välillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö, opinnollistaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja.
Opiskelija ei tunnista asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa. Hän ei tunnista asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija ei tunnista palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteita.
Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoiminnan johtamisen merkitystä ja tehtävää. Hän ei tunnista osaamisen merkityksen menestyvän liiketoiminnan edellytyksenä. Hän ei osaa hyödyntää henkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä. Opiskelija ei tunne matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija ei osaa kuvata talouden hallinnan eri osa-alueita. Hän ei osaa tunnistaa talouden hallinnan keskeisiä raportteja ja laskelmia.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä heikosti. Hän osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja heikosti.
Opiskelija tunnistaa asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa heikosti. Hän tunnistaa joitakin asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteita heikosti.
Opiskelija osaa tunnistaa matkailuliiketoiminnan johtamisen osa-alueita. Hän tunnistaa osaamisen ja inhimillisten voimavarojen sisältöjä osana matkailuliiketoimintaa. Hän osaa hyödyntää henkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä vähän. Opiskelija tuntee vähän matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija osaa kuvata talouden hallinnan eri osa-alueita. Hän tunnistaa talouden hallinnan raportteja ja laskelmia.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä osittain. Hän osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja osittain.
Opiskelija osaa kuvata asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa pääpiirteissään. Hän tunnistaa asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija tunnistaa palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteet.
Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoiminnan johtamisen osa-alueita. Hän osaa kuvata osaamisen ja inhimillisten voimavarojen merkitystä matkailuliiketoiminnassa pääpiirteissään. Hän osaa hyödyntää jonkin verranhenkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä. Opiskelija untee jonkin verran matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija osaa kuvata talouden hallinnan eri osa-alueita, mutta ei tunnista talouden hallinnan kokonaisuutta. Hän osaa tunnistaa ja kuvata talouden hallinnan raportteja ja laskelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja.
Opiskelija osaa kuvata asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa. Hän osaa kuvata asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija osaa kuvata palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteet.
Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoiminnan johtamisen merkitystä ja tehtävää. Hän osaa kuvata osaamisen ja inhimillisten voimavarojen merkitystä matkailuliiketoiminnassa. Hän osaa hyödyntää henkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä. Opiskelija tuntee matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija osaa kuvata talouden hallinnan kokonaisuuden. Hän osaa tunnistaa ja kuvata talouden hallinnan keskeisiä raportteja ja laskelmia.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja monipuolisesti. Hän osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja monipuolisesti.
Opiskelija osaa kuvata asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa monipuolisesti. Hän osaa analysoida asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija osaa kuvata palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteet monipuolisesti.
Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoiminnan johtamisen merkitystä ja tehtävää menestyvän toiminnan edellytyksenä. Hän osaa kuvata osaamisen ja inhimillisten voimavarojen merkityksen menestyvän matkailuliiketoiminnan edellytyksenä. Hän osaa hyödyntää hyvin henkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä. Opiskelija tuntee hyvin matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija osaa kuvata talouden hallinnan kokonaisuuden ja siihen liittyviä osa-alueita. Hän osaa tunnistaa ja kuvata talouden hallinnan keskeisiä raportteja ja laskelmia monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa kuvata ja soveltaa matkailualan liiketoimintamalleja, -mahdollisuuksia ja –prosesseja monipuolisesti perustellen.
Opiskelija osaa kuvata asiakasymmärrystä matkailuliiketoiminnassa monipuolisesti ja perustellusti. Hän osaa analysoida asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutoksia moniopuolisesti. Opiskelija osaa kuvata palvelujen markkinoinnin ja myynnin periaatteet monipuolisesti ja perustellusti.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida matkailuliiketoiminnan johtamisen merkitystä ja tehtävää menestyvän toiminnan edellytyksenä. Hän osaa kuvata ja arvioida osaamisen ja inhimillisten voimavarojen merkitystä menestyvän matkailuliiketoiminnan edellytyksenä. Hän osaa hyödyntää erittäin hyvin henkilöstöjohtamisen ja työaikasuunnittelun periaatteita ja työvälineitä. Opiskelija tuntee erityisen hyvin matkailu- ja ravitsemisalan työlainsäädäntöä sekä työehtosopimuksia ja osaa huomioida ne omassa ja organisaation toiminnassa.
Opiskelija osaa kuvata talouden hallinnan eri osa-alueita ja niiden muodostaman talouden hallinnan kokonaisuuden. Hän osaa tunnistaa, kuvata ja tulkita talouden hallinnan keskeisiä raportteja ja laskelmia monipuolisesti.

Siirry alkuun