Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19076
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 27.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 28.04.2026 - 21.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Sisältö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä. Opintojakso toteutuu 28.4.-21.5.2026.
Opintojakso alkaa itsenäisellä opiskelulla 28.4.2026 ja opintojakson Moodle- työtila avautuu kuusi päivää ennen aloituspäivämäärää.
Webinaarien ajankohdat:
5.5.2026 klo 8-14
8.5.2026 klo 8-12
13.5.2026 klo 8-16
21.5.2026 klo 8-16
Opintojaksolla eteneminen vaatii läsnäoloa webinaareissa.
Moodle-, Zoom- / Teams-verkkoympäristöt.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Suositeltavia lähteitä ovat mm.:
Opinnäytetyöohjeet (lapinamk.fi / ohjeita opiskelijoille)
Herbert, R., Jamtved, G., Mead, J.& Hagen K. 2005. Evidence -Based Physiotherapy. London: Elsevier.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi. Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä. Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun ammttikorkeakoulu 4)
Johanson, K. (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A:51/2007. Turku
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. Alan tutkimukset ja kehittämishankkeiden raportit sekä muu ajankohtainen aineisto.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-, Zoom- / Teams- ympäristöissä. Opintojakso toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Opintojakso alkaa 28.4.2026 ja päättyy 21.5.2026.
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa:
Opintojakso alkaa itsenäisellä opiskelulla 28.4.2026 ja opintojakson Moodle- työtila avautuu kuusi päivää ennen aloituspäivämäärää.
Webinaarien ajankohdat:
5.5.2026 klo 8-14
8.5.2026 klo 8-12
13.5.2026 klo 8-16
21.5.2026 klo 8-16
Opintojaksolla eteneminen vaatii läsnäoloa webinaareissa.
Opiskelu sisältää käänteistä opetusta, verkkoluentoja, teematehtäviä, simulaatioharjoituksia ja harjoitustyön (aiheidea / aihe-ehdotus) suorittamisen.
Opintojaksolla on mahdollisuus henkilökohtaiseen opastukseen Teams-yhteydellä. Ajankohdat sovitaan tapauskohtaisesti.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja pitää kertoa (keltainen), mutta lverkkotenteissä käyttö on kielletty, ei saa käyttää (punainen).
Tehtävät on oltava palautettuna / tehtynä viimeistään 21.5.2026.
Opintojakso arvioidaan teematehtävien ja verkkotenttien suoritusten perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla aloitetaan valmistelu opinnäytetyöhön (aiheidea / aihe-ehdotus), joka toteutetaan seuraavinan lukukausina, toimeksiannettuna, yhteistyössä työelämän toimijoiden, kuten yrityksen tai organisaation kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erillisiä tenttejä ei ole. Kts. Arviointi.
Verkkotehtävien hyväksytty suorittaminen opintojakson aikana.
Ideapapereiden hyväksytty suoritus ja esittely 21.5.2026.
Webinaareihin osallistuminen ja niihin liittyvien tehtävien suoritus hyväksytysti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin hankitun osaamisen (HOT) osalta voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen useilla eri tavoilla, esim. aiemmilla opinnoilla tai osaamisen näyttönä jne. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun; Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu (Lapinamk www.sivut / Ohjeita opiskelijalle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Lukujärjestyksen mukainen verkkotyöskentely (webinaarit) 25h
o Pienryhmätyöskentely verkossa 30h
o Itsenäinen työskentely 80h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.