Siirry suoraan sisältöön

Motorisen taidon oppiminen ja ohjaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R75F14-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
10.04.2026 - 27.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Sari Kilpeläinen
Johanna Husa-Russell
Vastuuopettaja
Johanna Husa-Russell
Ajoitusryhmät
A-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B-ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
A-ryhmä
B-ryhmä
Opintojakso
R75F14

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisältö jaksottuu seuraavien teemojen mukaisesti:
Keskushermoston ja ääreishermoston rakenne ja toiminta
Motorinen kehitys ja luonnolliset liikemallit
Motorisen taidon arviointi, oppiminen ja ohjaaminen

Tavoitteet

Osaat kuvata ihmisen toiminnan hermostolliseen säätelyyn osallistuvat keskeiset rakenteet ja niiden pääasialliset tehtävät.
Osaat kuvata ihmisen vaiheittaisen motorisen kehityksen.
Osaat arvioida ja ohjauksella tukea yksilön motorisia taitoja.

Sisältö

Keskushermoston ja ääreishermoston rakenne ja toiminta
Motorinen kehitys ja luonnolliset liikemallit
Motorisen taidon arviointi, oppiminen ja ohjaaminen

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 10.4.2026 ja päättyy 30.4.2026.
Opiskelet sekä kampuksella että verkossa:
- pe 10.4.2026 etäwebinaari klo 8.15-16.00
- pe 17.4.2026 etäwebinaari klo 8.15-16.00
- ma 27.4.2026 lähiopetus klo 8.15-16.00
- to 30.4.2026 etäwebinaari klo 10.15-16.00
- to 7.5.2026 etäwebinaari klo 10.15-11.45
- ma-ti 11.-12.5.2026 lähiopetus klo 8.15-11.45
- ti 26.5.2026 etäwebinaari klo 12.30-16.00

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.



Suositeltavia kirjallisuuslähteitä ovat mm.:



Goodway J.D., Ozmun, J.C. & Gallahue, D.L. 2019. Understanding Motor Development. Infants, Children, Adolescents, Adults. McGraw Hill, Singapore. 



Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. 



Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. 



Koivisto, E ja Luomajoki, H. 2024. Käytännön neurotiede tuki-ja liikuntaelinterapiassa. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu.



Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. 



Schmidt R.A., Lee T. D., Winstein C., Wulf G., Zelaznik H. N. 2018. Motor Control and Learning. Champaign, IL


Opetusmenetelmät

Aktiivinen keskustelu ja debatti – Opiskelijat keskustelevat ja argumentoivat aiheesta opettajan fasilitoimana.
Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) – Opiskelijat etsivä itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin.
Vertaispalaute – Opiskelijat antavat ja vastaanottavat palautetta toisiltaan kehittyäkseen.
Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.

Opintojakso alkaa 10.4.2026 ja päättyy 26.5.2026.
Opintojakso sisältää aikataulutettua opetusta verkossa:
- pe 10.4.2026 etäwebinaari klo 8.15-16.00
- pe 17.4.2026 etäwebinaari klo 8.15-16.00
- to 30.4.2026 etäwebinaari klo 10.15-16.00
- to 7.5.2026 etäwebinaari klo 10.15-11.45
- ti 26.5.2026 etäwebinaari klo 12.30-16.00

Aktiivinen osallistuminen etäwebinaareille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.
Opiskelu sisältää verkkoluentoja, teematehtäviä, verkkotenttejä, työpajoja.
Opintojaksolla hyödynnetään ZOOM- tai Teams - sovellusta ja Moodlea.
Opintojaksolla on mahdollisuus pienryhmäkohtaiseen opastukseen Teams-yhteydellä. Ajankohdat sovitaan pienryhmäkohtaisesti.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojakson pienryhmätehtävässä tekoälyn käyttö on sallittu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen). Opintojakson neuroanatomian tentissä tekoälyn käyttö on kielletty (punainen).
Pienryhmätehtävä on oltava palautettuna viimeistään 22.5.2026 klo 23.59 mennessä.
Opintojakso arvioidaan teematehtävien, harjoitusten, verkkotenttien ja pienryhmätehtävän Moodle suoritusten perusteella.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä tai viimeistään mahdollisten uusintatenttien jälkeen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on neuroanatomian tentti 12.5.2026. Ensimmäinen uusintatentti on viikolla 22 ja toinen uusintatentti viikola 32 2026.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen tai sen osan esim. aiemmilla opinnoilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Lukujärjestyksen mukainen verkkotyöskentely 26 h
o Lähiopetus 16 h
o Pienryhmä- ja itsenäistä työskentely verkossa 90 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat nimetä keskeiset keskushermoston ja ääreishermoston rakenteet sekä kuvata niiden pääasialliset tehtävät, selittäen niiden yhteyden motoriseen oppimiseen ja ihmisen toimintaan.
Osaat arvioida yksilön ikään liittyviä perusmotorisia taitoja ja ohjata yksilölle motorisen taidon oppimista tukevaa harjoittelua asiakaslähtöisesti. Osaat seurata yksilön taidon kehittymistä harjoittelun aikana sekä tarvittaessa muokata ohjausta tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty/Täydennettävä
Osaamisesi ei saavuta hyväksytyn suorituksen arviointikriteereitä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat nimetä keskeiset keskushermoston ja ääreishermoston rakenteet sekä kuvata niiden pääasialliset tehtävät, selittäen niiden yhteyden motoriseen oppimiseen ja ihmisen toimintaan.
Osaat arvioida yksilön ikään liittyviä perusmotorisia taitoja ja ohjata yksilölle motorisen taidon oppimista tukevaa harjoittelua asiakaslähtöisesti. Osaat seurata yksilön taidon kehittymistä harjoittelun aikana sekä tarvittaessa muokata ohjausta tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty/Täydennettävä
Osaamisesi ei saavuta hyväksytyn suorituksen arviointikriteereitä.

Siirry alkuun