Kuntoutustoiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S036-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 04.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sanna Juuso
- Opintojakso
- K701S036
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisällöt ja samalla myöskin Moodle-oppimisympäristön jaksotus ovat:
- Toteutussuunnitelma
- Orientaatio
- 1. Kuntoutuksen käsitteet ja osa-alueet
- 2. Suomalainen kuntoutusjärjestelmä ja lainsäädäntö
- 3. Kuntoutuja
- 4. Moniammatillinen yhteistyö ja kuntoutusprosessi
- 5. Yhteenveto ja kokoava oppimistehtävä
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
• tietää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädännön
• osaa suunnitella palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.
Aika ja paikka
Toteutusaika 5.1.2026-30.4.2026. Opintojakson voi opiskella itsenäisesti omaan tahtiin joustavasti toteutusaikana. Ei sisällä aikataulutettua opetusta tai tapaamisia. Verkko-opinnot itsenäisesti Moodleympäristössä.
Oppimateriaalit
Teos: - Kuntoutuksen perusteet: näkökulmia kuntoutukseen ja kuntoutustieteeseen. Järvikoski, Aila; Härkäpää, Kristiina, kirjoittaja.WSOYpro 2011. 5. uud.p. Saatavilla AMK:ien kirjastoista. (Finna) Lisensoidut verkkoaineistot:
Teos: - Kuntoutuminen:E-kirja Autti-Rämö, Ilona, kirjoittaja,; Rajavaara, Marketta, kirjoittaja,; Salminen, Anna-Liisa, kirjoittaja,; Ylinen, Aarne, kirjoittaja,; Aalto, Anna-Mari, kirjoittaja.; Seppälä, Olli, kuvittaja. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim 2022. (HUOM. Teos myös painettuna, jota voit käyttää)
Muu oppimismateriaali on liitetty opintojakson oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusaika on 5.1.2026-30.4.2026. Opintojakson voi opiskella itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana. Ei sisällä aikataulutettua opetusta tai tapaamisia.
Verkko-opinnot Moodle-oppimisympäristössä, jossa on orientaatio-osuus ja teemallisia oppimisosioita. Oppimisosioissa itsenäinen työskentely osio kerrallaan tutkivan oppimisen menetelmin, jossa opiskelija itsenäisesti etsii tietoa luotettavista lähteistä ja muodostaa uusia näkökulmia. Oppimisosioissa eteneminen joustavasti opintojakson ajankohta ja tehtäväsuoritusten palautusajankohdat huomioiden. Itsenäisesti tehtävissä oppimistehtävissä eteneminen oppimisosio kerrallaan. Keskustelualueella keskustelu opiskeltuihin teemoihin ja oppimistehtäviin liittyen käänteisen oppimisen menetelmin (flipped classroom). Viimeisessä osiossa opiskelija tekee kokoavan oppimistehtävän. Opiskelijaa kannustetaan toteutuksessa reflektoivin oppimistehtävin arvioimaan omaa oppimistaan opintojakson aluksi ja sen päätteeksi.
Tekoälyn käyttämisen ohjeistuksen taustalla ovat ARENEN (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston) tekoälysuositukset ja liikennevalomalli. Opiskelija voi halutessaan hyödyntää tekoälyä oman oppimisensa tukena esim. oppimistehtävien pilkkomisen työkaluna, oppimistehtävien ja opiskeltavien asiakokonaisuuksien hahmottamisen tukena. Tekoälyn mahdollisesta käyttämisestä (mitä ja miten) on kerrottava tehtävissä (keltainen). Huomioi, että lähtökohtaisesti keskustelualueiden keskustelun on tarkoitus olla opiskelijan omaa ammatillisen pohdinnan tuotosta. Opintojakson suorituksissa on käytettävä opintojakson lähteitä ja muutoinkin luotettavia lähteitä. Kokoavassa oppimistehtävässä tai sen vaihtoehtoisessa suoritustavassa tentissä, ei tekoälyn käyttäminen ole sallittua (punainen).
Opintojakson suoritusten tulee olla tehtynä ja palautettuna 30.04.2026 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus on 30.05.2026.
3. uusintapalautusmahdollisuus on 09.08.2026.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluttua opintojakson päättymisestä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sisältää työelämäyhteistyönä muodostetun asiantuntijaluentotallenteen eläinavusteisesta kuntoutuksesta sosiaalialan työmenetelmänä, esimerkkinä koira-avusteinen kuntoutus. Työelämäyhteistyön luento on osa oppimateriaalia, jota hyödynnetään oman oppimisen edistämisessä.
Opintojaksoon voi sisältyä myös muita luentotallenteita sekä muita työnantajayhteistyönä tehtyjä luentotallenteita oppimateriaalina hyödynnettäväksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson kokoavan oppimistehtävän vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti, joka suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä. Tentissä on toinen ja kolmas uusintamahdollisuus. Tenttiä ei voi uusia samana päivänä. Huomioi tämä opintosuoritustesi aikatauluttamisen suhteen.
Opintojakson suoritusten tulee olla tehtynä ja palautettuna 30.04.2026 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus on 30.05.2026.
3. uusintapalautusmahdollisuus on 09.08.2026.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävissä on tehtäväkohtaisia mahdollisuuksia valita tiettyjä oppimismateriaaleja ja kokoavassa oppimistehtävässä opiskelija voi valita aiheen häntä ammatillisesti kiinnostavista kuntoutuksen teemoista. Kokoavan oppimistehtävän vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti Moodlessa. Kokoavan oppimistehtävän voi tehdä itsenäisesti tai parityönä. Opiskelija sopii mahdollisesta parityöskentelystään itse toisen opiskelijan kanssa, tässä voi hyödyntää opintojakson Moodleympäristön keskustelualuetta.
Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa (työskentely yrityksessä/vapaaehtoistoiminnassa) hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesti ra-portilla/portfoliolla/tentillä. Opinnollistamisessa sinua ohjaavat tarvittaessa opintojakson opettaja sekä yhteistyötahon edustaja kuten esim. esihenkilö.
Aiemmin hankitun osaamisen osalta voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen useilla eri tavoilla, esim. aiemmilla opin-noilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena jne. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäytön hallinta: 5op (1op = 27h, 5op = 135h).
Eri osioissa oppimistehtävään käytetty aika vaihtelee opiskelijan oman joustavan opiskelun mukaisesti. Työskentelemällä viikoittain opiskelija edistää oppimisprosessiaan sujuvasti. Mikäli opiskelija haluaa tehdä opintojaksoa nopeammin, on se mahdollista, keskustelualueille tulee palata oppiaksesi myös toisten tuotoksista. Mitä huolellisemmin opiskelee oppimistehtävissä ja eri osioissa, sitä sujuvammin toteutuu kokoavan oppimistehtävän tai vaihtoehtoisen tentin tekeminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu. Opiskelija osoittaa perehtyneensä sisältöalueisiin ja aineistoihin hyvin vähän. Opiskelija ei ole palauttanut hyväksytysti kaikkia opintojakson vaadittavia suorituksia tai palautukset eivät ole ohjeistuksen mukaisia.
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädäntöä
- tunnistaa ja tietää palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.
Tyydyttävä (2):
- ymmärtää kuntoutuksen keskeiset sisällöt ja periaatteet
- ymmärtää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutuslainsäädäntöä
- ymmärtää palveluohjausta -ja kuntoutusprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeistä sisältöä ja periaatteita
- ymmärtää ja osaa soveltaa kuntoutuksen palvelujärjestelmää ja kuntoutuslainsäädäntöä
- ymmärtää ja osaa soveltaa asioita palveluohjauksessa ja kuntoutusprosessissa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida kuntoutuksen keskeisiä sisältöjä ja periaatteita
- osaa soveltaa ja analysoida palvelujärjestelmää ja kuntoutuslainsäädäntöä
- osaa soveltaa ja analysoida palveluohjaus- ja kuntotusprosessia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää kuntoutuksen keskeisiä sisältöjä ja periaatteita
- tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin
- analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla
- osaa kriittisesti analysoida palvelujärjestelmää ja esittää kehittämisehdotuksia lainsäädännön huomioiden
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää palveluohjaus- ja kuntoutusprosessia.