Svenska för geronomer (5op)
Toteutuksen tunnus: K72GE010-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 07.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 08.01.2026 - 10.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Geronomikoulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso kostuu teemoista:
- minä ja opintoni ennen ja nyt
- vanhustyö ja sen kehittäminen
- kommunikaatio työssä suullisesti ja kirjallisesti
- oma erikoisalani ja vahvuuteni
- työnhaku
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ja vuorovaikuttaa oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä ja osaa kertoa geronomin opinnoista, ammatista ja työtehtävistä ruotsiksi.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alansa työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon, joka vastaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1., joka on ns. virkamiesruotsin minimitaitotaso.
Suoritustavat
Opetus toteutuu sekä lähiopetuksena kampuksella että Zoom-etäopetuksena.
Kirjallisen ruotsin voi opiskella itsenäisesti, jolloin opiskelija ei osallistu opetukseen vaan opiskelee materiaalin Moodlessa itsenäisesti ja palauttaa vaaditut kirjalliset tehtävät Moodleen vaaditussa aikataulussa ja osallistuu kirjallisen ruotsin kurssitenttiin ryhmän aikatauluun merkittynä tenttipäivänä. Itsenäisestä OJ:n suorittamisesta pitää sopia opettajan kanssa etukäteen, eli heti opintojakson alkaessa.
Suullisen ruotsin suorittaminen edellyttää osallistumista suulliseen paritehtävään ja tehtävän esittämistä suullisesti oppitunnilla sovittuna opetuspäivänä. Lisäksi pitää tehdä muutkin OJ:n suulliset tehtävät hyväksytysti.
Sisältö
Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi seuraavia teemoja:
- opinnot ja geronomin ammattiosaaminen
- ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus
- ikäihmisten palvelut.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaiset tunnit sekä kampuksella Kemissä että Zoomissa.
Tunnit alkavat 8.1.2026.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama uusi materiaali enkel svenska soveltuvin osin ja muu ajankohtainen ammattialan materiaali (oppikirjat, OPH:n esitteet jne.) sekä joitakin osioita seuraavista: FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, Tillsammans-oppikirja, Työministeriö: Työmarkkinatori - sosiaalialan työtehtävät, Kansallinen muistiohjelma 2012–2020 / Nationella minnesprogrammet 2012–2020, Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi / Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
Opetusmenetelmät
Jotta opiskelija saavuttaa annetun tavoitteen ruotsin kielen suullisessa ja kirjallisessa osaamisessa, hän osallistuu mahdollisimman paljon opetustunteihin, joissa on sekä opettaja- että opiskelijakeskeistä kommunikaatiota ryhmä- ja pariharjoituksin.
Kampuksella pidettävät tunnit ja Zoom-opetustunnit ovat suullisen kielitaidon ja uuden oppimisen alusta, kun taas Moodle toimii opiskelijan ruotsin kielen harjoittelualustana etenkin kirjallisessa kommunikaatiossa.
Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti on lukujärjestyksen mukaan helmikuun loppupuolella kampuksella.
Suullinen osaaminen voidaan osoittaa Zoom-välineellä.
Kansainvälisyys
Ruotsi-yhteys soveltuvin osin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on noin 135 t opiskelijan työtä, joss 1 op on laskennallisessti 27 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen osaaminen:
3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Kirjallinen osaaminen:
3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on suorittanut aiemmin ruotsin opintoja peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai jossakin muussa koulussa tai koulutuksessa.