Skip to main content

Challenging behaviour (5 cr)

Code: KERI0212V24-3004

General information


Enrollment
12.08.2025 - 31.05.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 500
Teachers
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Course
KERI0212V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä haastavan käyttätymisen käsitteitä, ilmenemismuotoja ja syitä eri ympäristöissä
- osaa kuvata ja eritellä käyttäytymisen haasteita yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta
- ymmärtää mm. mielenterveyden ongelmien, oppimisen haasteiden, kiusaamisen ja antisosiaalisen käyttäytymisen vaikutuksia ongelmien kasautumiseen
- osaa hyödyntää erilaisia toivottua käyttäytymistä vahvistavia ohjaamis- ja tukemistapoja
- osaa suunnitella toivottua käyttäytymistä vahvistavia interventioita
- osaa jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä, tavoitteita ja toteutustapoja käyttäytymisen ohjaamisessa.

Execution methods

Erityisopettajaopiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
- opetus (12 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (15 h)
- itsenäinen työskentely (108 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi tehtävä kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat): Opetusprofiili ETÄ 2
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h)

Accomplishment methods

Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden kirjallisuustehtävällä tai Exam-tenttinä.

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

Content

- ei-toivotun käyttäytymisen käsitteitä, diagnostiikkaa ja tulkintoja ennen ja nyt
- lasten ja nuorten tarkkaavaisuuden, käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöiden ilmeneminen ja niihin vaikuttaminen
- sosioemotionaalisen kasvun yhteys käyttäytymiseen
- epäsuotuisan kehityksen riskitekijöitä ja syrjäytymisprosessin ulottuvuuksia
- suotuisan kehityksen tukeminen positiivisen vahvistamisen ja vuorovaikutuksen keinoin

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Teaching methods

Sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista ei-toivotun käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä, ilmenemistä eikä pysty kuvailemaan niitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä. Hän ei tunne käyttäytymisen haasteiden yksilöllistä tai yhteisöllistä viitekehystä eikä hahmota käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tukimenetelmien soveltaminen on vain omiin kokemuksiin perustuvaa, eikä sitä jäsennetä käsitteellisesti. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija määrittelee joitain käyttäytymisen haasteiden keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa joitain yhteyksiä käyttäytymisen ja teorian välillä. Opiskelija tietämys käyttäytymisen haasteiden taustalla vaikuttavista tekijöistä on vähäistä. Opiskelija nimeää joitain toivottua käyttäytymistä vahvistavia ohjaamis- ja tukikeinoja, mutta niiden jäsentäminen perustuu lähinnä omiin kokemuksiin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen käyttäytymisen tukemisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija kuvaa haastavan käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä. Hän selittää niiden piirteitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä. Hän kuvaa toivottua käyttäytymistä vahvistavia ohjaamis- ja tukemistapoja ja pystyy tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija tuntee ei-toivotun käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä ja piirteitä yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta. Hän havainnollistaa käyttäytymisen haasteiden vaikutuksen ongelmien kasautumisessa. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperustaisiin toivottua käyttäytymistä vahvistaviin ohjaamis- ja tukemistapoihin ja soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi haastavan käyttäytymisen piirteitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä ja rakentaa argumentoidun kokonaiskuvan haastavan käyttäytymisen keskeisistä alueista. Hän analysoi käyttäytymisen haasteiden vaikutuksia ongelmien kasautumiseen. Opiskelija jäsentää tutkimusperusteisia toivottua käyttäytymistä vahvistavia ohjaamis- ja tukemistapoja osaten tehdä johtopäätöksiä niiden soveltamismahdollisuuksista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija selittää asiantuntevasti käyttäytymisen käsitteet ja ymmärtää käyttäytymisen kontekstisidonnaisena ja moniulotteisena ilmiönä. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija kuvaa toivottua käyttäytymistä vahvistavia menetelmiä arvioiden, vertaillen, suhteuttaen ja kehittäen. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Qualifications

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Further information

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Go back to top of page