Sosiaalityön teoreettiset perusteet (Lähi) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1115V24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 17.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Virokannas
- Vastuuopettaja
- Elina Virokannas
- Ryhmät
-
SSOSperusSosiaalityö perusopinnot
- Opintojakso
- SSOS1115V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- paikantaa ammatillisen sosiaalityön rakentumisen vaiheet osana sosiaaliturvan kehittymisen historiaa
- tunnistaa sosiaalityölle keskeisten teoriaperinteiden lähtökohdat ja sisällöt
- hahmottaa teorian merkityksen sosiaalityön ammattikäytännöille.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI tai ETÄ 2.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 2) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan sosiaalityön keskeisiin teoreettisiin lähtökohtiin, sosiaaliturvan historiaan ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustaan sekä reflektoidaan teorian merkitystä sosiaalityölle.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
1) Mäntysaari & Pohjola & Pösö (toim.): Sosiaalityö ja teoria (2009).
2) Juhila: Aika, paikka ja sosiaalityö (2018).
3) Payne: How to use social work theory in practice (2020).
4) Kokoelma kurssilla jaettavia artikkeleita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan luentokurssina Rovaniemellä: 4 x 4 tuntia. Luennot sisältävät ryhmäkeskusteluja, joihin kaikki kurssin opiskelijat osallistuvat aktiivisesti. Itsenäisenä työskentelynä laaditaan luentopäiväkirja, jossa hyödynnetään luentojen sisältöjen ohella kurssikirjallisuutta.
135 t, josta 16 t läsnäoloa vaativaa luento-opetusta ja 119 t itsenäistä työskentelyä, johon kuuluu luentopäiväkirjan laatiminen ja siinä hyödynnettävään kurssikirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, niukka tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suoritus on sisällöltään suppea ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään referoiden ja yksipuolisesti. Suoritus saattaa sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia epäselvyyksiä, ja suoritus ei muodosta eheää kokonaisuutta. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.
Tyydyttävä (2): Suoritus on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalien sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.
Kiitettävä (4): Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan laajaa ymmärrystä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan laajaa ymmärrystä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.
Lisätiedot
Sinun tulee ilmoittautua lähiopetuksen toteutusvaihtoehtoon, jos olet sosiaalityön pääaineopiskelija, jolla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa. Lisäksi lähiopetukseen ovat tervetulleita kaikki muut!
Etä-versio:
Voit ilmoittautua etä-toteutukseen, jos opiskelet sosiaalityötä avoimessa yliopistossa, sivuaineena tai olet sosiaalityön pääaineopiskelija, jolla on aikaisempi korkeakoulututkinto (esim. sosionomi amk, yliopistollinen kandidaatin tai maisterin tutkinto).