Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AMKO047-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.07.2025 - 25.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Geronomikoulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Sosionomikoulutus
Opettajat
Heli Katajamäki
Vastuuopettaja
Heli Katajamäki
Opintojakso
AMKO047

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi jakautuu kahteen teemaan:

Teema 1. Sosiaali-, ja terveydenhuollon järjestelmät
Teema 2. Asiakas hoito - ja palveluprosesseissa

Tavoitteet

Opiskelija:

- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet. -
- osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.
- tietää digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Sisältö

- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet; asiakas- ja palveluohjaus, sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, monialainen osaaminen
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, hyvinvointialueet, monialaisuus asiakkaan ja potilaan näkökulmasta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta (potilaan ja asiakkaan asema ja oikeudet, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki)
- tietosuoja ja tietoturva omassa ammatissa (ml. sosiaalinen media); tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädäntö mm. henkilötietojen käsittely ja rekisteröidyn oikeudet, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön vastuu ja rooli tietosuojan ja -turvan varmistamisessa, tietosuojan ja -turvan valvonta ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään
- asiakas- ja potilastietojärjestelmät, Kanta-arkisto, digitaaliset palvelut ja teknologiset ratkaisut, kestävän kehityksen mukainen toiminta sote-palvelujärjestelmässä

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu 1.9.-19.10.2025 väliselle ajalla.

Oppimateriaalit

Skholen verkkokurssit:



Tietosuoja ja tietoturva sosiaali- ja terveydenhuollossa



Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö



Sosiaali- ja terveydenhuolto Suomessa



Sosiaalihuolto



Moniammatillinen yhteistyö



Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan kohtaaminen



Sairaanhoitajan ammatti



Kuntoutumista edistävä hoitotyö



 



Sosiaali- ja terveysministeriö:



Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut



Terveyspalvelut



Sosiaalipalvelut



Kuntoutus



Sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva lainsäädäntö



Hyvinvointialueet vastaavat sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä



Hyvinvointialueet kartalla



STM:n hankkeet ja säädösvalmistelu



Suosituksia ja ohjeita



 



Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: 



Ikääntyminen - tutkimukset ja hankkeet



 



Lapin hyvinvointialue



 



Kanta-palvelut / Potilastiedon arkisto



 



Oppiportti, Duodecim:



Tietoturva sosiaali- ja terveysdenhuollossa



Tietosuoja terveydenhuollossa



 



Ammattiliittojen sivut: 



Suomen Fysioterapeutit



Suomen Geronomiliitto



Sairaanhoitajaliitto



Terveydenhoitajaliitto



Talentia (sosiaalialan ammattijärjestö)



 



Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.



Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.

 


Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina (Moodle).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lainsäädäntö-verkkotentti (Skhole):

Tentti ajoittuu 1.9.-19.10.2025 väliselle ajalla.

Opiskelijalla on 60 minuuttia vastausaikaa. Tentti päättyy annetun tenttiajan loputtua ja sen jälkeen opiskelijalla ei ole enää mahdollisuuksia tallentaa vastauksia. Suorituskertoja on kolme (3). Paras suoritus huomioidaan.

Opintojakson kokonaisarvosanasta tulee 20% tästä verkkotentistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op = Opiskelijan työmäärä, 135h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1:

Opiskelija osaa kuvata keskeisiä sote-palvelujärjestelmän käsitteitä.
Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaat nimetä muutamia tietosuojan ja -turvan peruskäsitteitä ja lainsäädännön osia sekä joitakin omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat nimetä joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa luetella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä 2:

Opiskelija osaa selittää sote-palvelujärjestelmään sisältyvien keskeisten käsitteiden sisältöä ja hahmotat niiden merkitystä asiakas-/potilastyössä.
Opiskelija osaa erotella erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaa nimetä ja lyhyesti selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön pääkohdat sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat selittää joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa kertoa esimerkein digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksista sekä kestävää kehitystä tukevista toimintamalleista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3:

Opiskelija osaa perustella keskeisten käsitteiden merkitystä sote-palvelujärjestelmässä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa kertoa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmistä potilas- ja asiakastyössä.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja pääkohdat tietosuojan ja -turvan lainsäädännön sekä niihin liittyvien oman ammatin vastuiden ja roolien osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä joissakin käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään.
Opiskelija osaa soveltaa digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Hyvä 4:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä keskeisistä käsitteistä ja eritellä käsitteiden mukaisen toiminnan toteutumista sote-alan työssä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmiä potilas- ja asiakastyöhön esimerkkejä hyödyntäen.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaat soveltaa niitä useissa käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja kuvata konkreettisia käytännön esimerkkejä.
Opiskelija osaa soveltaa ja perustella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5:

Opiskelija osaa yhdistelemällä eri käsitteitä arvioida sote-palvelujärjestelmässä tapahtuvaa toimintaa.
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja asiakasnäkökulmasta sekä
yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan potilas- ja asiakastyöhön myös palveluiden laadun ja turvallisuuden näkökulmista.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiin liittyvät vastuut ja roolit tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä monipuolisesti eri käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja liittää ne monipuolisesti konkreettisiin käytännön esimerkkeihin.
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.

Siirry alkuun