Siirry suoraan sisältöön

Matkailun kestävä suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT203V24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Restonomikoulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jenni Pyhäjärvi
Minna Nousiainen
Ryhmät
YMATperus
Matkailututkimus perusopinnot
RA81M25K
Restonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
Opintojakso
MAT203V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehtyä matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä
- kuvata matkailun toimijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia kestävyyden kannalta
- tunnistaa matkailun kestävän suunnittelun työkaluja ja malleja sekä soveltaa niitä eri konteksteihin
- arvioida ja analysoida kriittisesti matkailun kestävyyden toteutumista
- tunnistaa tutkimuksen roolin matkailun kestävässä suunnittelussa ja kehittämisessä.

Toteutustavat

Opiskelija valitsee ennen opintojakson alkua kahdesta eri toteutustavasta itselleen sopivan. Vaihtoehtoiset Lapin yliopiston opetusprofiilit ovat:
- lähiopetus, joka sisältää kasvokkain tapahtuvaa opetusta sekä itsenäisiä tehtäviä (LÄHI)
- itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, joka on ajasta ja paikasta riippumaton (ETÄ 2).

Sisältö

- Matkailun kestävä kehittäminen
- Matkailun kestävyyden tavoitteet ja periaatteet
- Kestävän suunnittelun mallit ja työkalut
- Kestävyyden indikaattorit
- Matkailun ja muiden elinkeinojen yhteensovittaminen
- Erilaisten käyttäjien ja sidosryhmien intressit ja tarpeet
- Matkailullinen maankäyttö

Oppimateriaalit

Kaikki opintojakson aikana esitetyt materiaalit. Materiaalisuositukset päivitetään Moodleen kurssin alussa. 



Verkkototeutuksen oppimismateriaalit.



Becken, S. (2015). Tourism and Oil. Preparing for the Challenge. Bristol: Channel View Publications. 978-1-906884-39-0 Goodwin, H. (2011). Taking responsibility for Tourism. Oxford: Goodfellow Publishing. 978-952-484-193-1 Jokimäki, J. & Kaisanlahti-Jokimäki, M-L. (toim.) (2007). Matkailualueiden kestävyyden indikaattorit. Arktisen keskuksen tiedotteita 50. 978-0-415-82601-3 Nunkoo, R. & Smith, S. (toim.) (2014). Trust, tourism development and planning. Routeledge. 978-952-60-4168-1 Staffans, A. & Merikoski, T. (toim.) (2011). Miten kestävä matkailualue tehdään? Käsikirja suunnitteluun ja rakentamiseen. Aalto-yliopiston julkaisusarja.


Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka on kaikille yhteinen (aineistoon perustuva Moodle-tentti).

Opiskelijalla on mahdollista valita opintojakson suoritustavaksi A) lähitoteutus TAI B) verkkototeutus.

Lähitoteutus: Luennot (22h), Itsenäinen työskentely (113h)
Ennakkotehtävä, videoitava puheenvuoro sekä kirjallinen tehtävä.

Verkkototeutus: Kolme 1op laajuista verkkokurssia Kestävän matkailun asiantuntija -verkkokokonaisuudesta
Ennakkotehtävä sekä verkkokurssien pohjalta kirjoitettava reflektoiva oppimispäiväkirja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä eikä eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija ei kykene arvioimaan matkailun kestävyyden toteutumista eikä soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Välttävää (1): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä suppeasti. Eri toimijoiden näkökulmat jäävät puuttumaan tai ovat hyvin pintapuolisia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista puutteellisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin heikosti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa joitakin matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Hän kuvaa suppeasti eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija arvioi matkailun kestävyyden toteutumista pintapuolisesti ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin yksipuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ja eri toimijoiden näkökulmia. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista ja soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Kiitettävä (4): Opiskelija tunnistaa matkailun kestävään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä kattavasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden ulottuvuuksia eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija osaa arvioida matkailun kestävyyden toteutumista kattavasti ja kykenee sujuvasti soveltamaan matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija tunnistaa matkailun kestäään suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä laajasti ja ymmärtää matkailun kestävyyden kokonaisuutena eri toimijoiden näkökulmista. Opiskelija kykenee kriittisesti arvioimaan ja analysoimaan matkailun kestävyyden toteutumista sekä osaa oivaltavasti soveltaa matkailun kestävän suunnittelun malleja ja työkaluja eri konteksteihin.

Esitietovaatimukset

MT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Yleinen opiskelijapalaute kurssilta kerätään Peppi/Spark järjestelmän kautta. Kurssin vastapalaute annetaan kurssin päätteeksi samaisen järjestelmän kautta. Lisäksi etätoteutuksen MOOC-kursseilla voi antaa palautetta jokaisen itsenäisen osion jälkeen. Palautteet huomioidaan kurssin seuraavan toteutuksen suunnittelussa sekä mahdollisuuksien mukaan kurssin aikana. Opiskelijat saavat henkilökohtaista palautetta suorituksista opettajalta ja vertaispalautteena toisilta opiskelijoilta.

Siirry alkuun