Digitalisoitunut hallinto ja palvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: HALL1303V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 07.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 01.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Suhonen
- Vastuuopettaja
- Marjo Suhonen
- Ryhmät
-
HAJOsyvHallintotieteet ja johtaminen syventävät opinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- HALL1303V24
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Viimeinen opetustapahtuma on työpajatyöskentelyä verkossa, muut luento-opetusta verkossa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon liittyvää tutkimustietoa hallinnon, palvelujen ja johtamisen uudistumisen näkökulmasta
- soveltaa organisaatioiden digitaalisen transformaation, e-government- ja tiedon hallinnan (knowledge management) tieteellisten keskustelujen keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia lähtökohtia hallinnon ja palveluiden kehittämisen teemoihin
- kriittisesti arvioida digitalisaation yhteyttä yhteistoiminnallisuuteen, vuorovaikutuksen muutokseen sekä toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden vaatimuksiin organisaatioissa.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luento-opetusta verkossa johon sisältyy ennakko- tai luentotehtäviä ja työpajatyöskentelyä verkossa.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä valmistautuminen mahdollisiin ennakkotehtäviin. Arvioitavana oppimistehtävä yksilö- tai parityönä tehtävä oppimispäiväkirja, jota syvennetään kirjallisuuteen perustuvan analyysin avulla.
Sisältö
Digitaalinen transformaatio hallinnon tutkimuksessa. Digitalisaatio tietojohtamisen osana. Digitaalisten palvelujen kehittäminen.
Aika ja paikka
Reaaliaikaista verkkotyöskentelyä, sekä itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin aikataulutettua työskentelyä.
Oppimateriaalit
Kirjoja, joista opiskelija valitsee oppimistehtäväänsä vähintään kaksi:
Huttu, Kimmo, 2023: Tietoperustaisuus perusopetuksen digitaalisen transformaation hallinnassa – Systeeminen näkökulma tietoperustaisuuden rakentumiseen. Väitöskirja. 978-952-337-337-2.pdf (ulapland.fi)
Anu Pruikkonen 2021: Näennäisen helppoa? Sosiaalinen media kuntajohtamisessa. Väitöskirja. Pruikkonen_Anu.pdf (ulapland.fi)
Tomi Niemi 2023: The Affordances of the Digital Medium: Users’ perceptions of digitalization. Väitöskirja. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/16078/978-952-395-092-4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Henderson & Churi: 2019. The trust revolution. How the digitization of the trust will revolutionize business and government. Cambridge university press. e-kirja
Lisäksi opettajan opintojakson alussa mahdollisesti listalle lisäämät vapaasti verkossa luettavissa olevat väitöskirjat, sekä Moodle-työtilassa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.
Opetusmenetelmät
12 t Verkkoluennot (12 h) joihin voi sisältyä aineistopohjaista pienryhmätyöskentelyä, työpajatyöskentelyä verkossa sisältäen ennakkotehtävän (4 t), itsenäistä työskentelyä (254 h) sisältäen verkkotyöskentelyyn orientoitumisen ja verkkotyötilaan perehtymisen, kirjallisuuteen ja tutkimukseen perehtymistä sekä kirjallisuudesta ja tutkimuksista seulotun tiedon analysoimista oppimispäiväkirjassa, oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä huolellinen valmistautuminen työpajatyöskentelyn ennakkotehtävään. Arvioitavana oppimistehtävä on yksilö- tai parityönä kirjoitettava oppimispäiväkirja, jossa luentojen lisäksi hyödynnetään opintojakson kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin perustuvaa analyysiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Eli vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks. kohta opetusmenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä ja väärinkäsitykset estävät asioiden ymmärtämistä.
Välttävä (1): Tehtävästäsi välittyy niukka digitaalisen transformaation käsitteiden käyttö ja hyvin vähäinen opintojakson lähteiden hyödyntäminen. Käytetyt lähteet ovat pääosin muita kuin opintojaksolla edellytettyjä lähteitä.
Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä, joskin pohdinta jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät niukasti opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Osoitat tehtävässäsi ymmärtäväsi digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä käsitteleviä teemoja ja käsitteitä, ja osoitat kykyä pohtia niitä opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen, mutta et ole vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista etkä juurikaan sovella oppimaasi.
Kiitettävä (4): Osoitat tehtävässä pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan valitsemastasi kohdennetummasta teemasta, jonka olet rajannut digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä - opintojakson keskiöön kuuluvista teemoista. Hyödynnät tehtävässäsi opintojakson opetuksessa käsiteltyjä lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja analyyttisesti. Osoitat vahvaa kykyä kriittisyyteen tiedon hyödyntämisessä ja omien päätelmien tekemisessä tehtävässäsi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Osoitat pystyväsi soveltamaan kriittiseen transformaatioon hallinnossa ja palveluissa liittyvää tietoa kriittisesti ja oivaltavasti, sekä arvioimiaan ratkaisujasi analyyttisesti ja reflektoiden – olet muodostanut perustellun oman käsityksen oppimistehtävään valitsemastasi teemasta ja tarkastelet teemaa uutta luovista näkökulmista.
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu hallintotieteen ja johtamisen psykologian maisterivaiheen opiskelijoille.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää aiemmin aineopinnoissa suoritettua opintojaksoa Digitalisoituvien organisaatioiden hallinto, johtaminen ja psykologia 5 op.
Opintojakson viestintä keskitetään Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumiin. Sähköpostiviestintä ei ole käytössä.
Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on yhtä opetuskertaa lukuunottamatta reaaliaikaista verkko-opetusta. Reaalikaista verkko-opetusta ei tallenneta. Jokaisesta reaaliaikaisesta opetustapahtumasta tulee Powerpoint-materiaalia Moodle-työtilaan opetuksen jälkeen.
Opintojaksolla kerätään palautetta opintojakson jokaisella opetuskerralla sekä Moodle-työtilan Palaute-toiminnon kautta, joka on avoinna opintojakson alusta loppuun saakka. Palautteiden perusteella käydään keskustelua opetustapahtumien aikana ja opintojakson toteutuksen aikana Moodle-työtilan keskutelualueella.
Opintojakson arvioitavan kirjallisen tehtävän palautuspäivä on 28.2.