Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S054-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 05.11.2025
Ajoitus
06.11.2025 - 02.12.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Merja Hjulberg
Opiskelijaryhmät
-
KA71S25SSosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2025
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
- omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
- osaa kuvata sosiaalialan työn toteutusta ja toimintatapoja aikuisten ja ikääntyvien parissa.
Sisältö
- palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
- ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
- osallisuuden tukeminen
- keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Aika ja paikka
Syksy 2025
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäisen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ja tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- muistaa aikuisten ja ikääntyvien teoriaperustaa ja käsitteitä
- tunnistaa aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien eettisen toiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien tietoperustaa ja käsitteitä
- tietää osittain aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestämän rakenteita ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita
- opiskelija tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa ja ymmärtää eettisen toiminnan arvon
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- tietää ja osaa soveltaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa erinomaisesti soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ja arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita muuttuvissa asiakastilanteissa
- tietää erittäin hyvin aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä
- osaa soveltaa ja kehittää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 0 - 5. Opintojakson laajempi kirjallinen oppimistehtävä ja tentti arvioidaan asteikolla 0 - 5. Pienemmät oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.