Taidemuseo- ja näyttelypedagogiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0120V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 25.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 40
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Tea Tuiskuvaara
- Mari Mäkitalo-Aho
- Vastuuopettaja
- Annamari Manninen
- Opintojakso
- UKUV0120V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- taidemuseon toimintakäytännöt
- suunnitella ja toteuttaa pedagogista sisältöä ja toimintaa (taide)museoon tai (taide)näyttelyyn
- käyttää taidemuseota ja nykytaidetta taideopetuksen osana ja lähtökohtana
Toteutustavat
Luennot 21 h, harjoitukset ja ohjattu työskentely projektissa 24 h, itsenäinen työskentely projektissa ja raportointi 90 h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille, tutustumiskäynneille, harjoituksiin ja taidemuseoprojektiin. Kirjallisuustehtävä, raportti projektista.
Opetusprofiili: Hybridi
Sisältö
Taidemuseo oppimisympäristönä, museopedagogisen projektin suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä taidemuseon, tiedekeskuksen, muun museon tai näyttelypaikan kanssa. Näyttelyyn liittyvän oppimateriaalin tuottaminen, näyttelyopastukset ja työpajatoiminta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suomeksi
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Osallistuminen on puutteellista, kurssista on runsaasti korvaamattomia poissaoloja. Opiskelija tuntee heikosti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on heikkoa tai puutteellista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on heikkoa.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea tai pintapuolinen. Osallistuminen on vähäistä. Opiskelija tuntee välttävästi taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on tyydyttävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on välttävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus osoittaa kurssin sisältöjen ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa käytäntöön. Osallistuminen on säännöllistä. Opiskelija tuntee hyvin taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on kiitettävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on hyvällä tasolla, mutta siinä saattaa vielä olla pieniä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Osallistuminen on aktiivista ja itseohjautuvaa. Opiskelija tuntee erinomaisesti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on erinomaista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on erinomaisella tasolla.