Monialainen harjoittelu (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0022V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 11.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.10.2025 - 21.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Reetta Pahtaja
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Heidi Hämäläinen
- Opintojakso
- LAPE0022V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- osallistaa oppijat oppimisprosessiin heidän kokemus- ja elämysmaailmansa ja hyvinvointi huomioiden.
- huomioida oppilaan kasvun ja oppimisen tuen tarpeita opetuksessa ja työskennellä yhdessä toisten opettajien kanssa. 
- tukea ja edistää vastuullisesti ja eettisesti ryhmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta 
- ohjata oppilaita yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäen. 
- analysoida ja soveltaa eri oppiaineiden opetussuunnitelman mukaista pedagogista sisältötietoa. 
- suunnitella tavoitteellisen ja opetussuunnitelmaan perustuvan monialaisen oppimiskokonaisuuden oppilaan kokemus- ja elämysmaailma sekä aiempi tietämys huomioiden. 
- aktivoida ja motivoida oppilaita sekä valita tarkoituksenmukaisia sisältöjä, opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. 
- arvioida oppilaan oppimisprosessia ja kehittymistä hyödyntämällä itse-, vertais- ja muita arvioinnin välineitä oppilaan vahvuudet huomioiden. 
- soveltaa tietämystään laaja-alaisen osaamisen osa-alueista monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa.
- soveltaa opetuksessa tarkoituksenmukaisesti mediaa ja digitaalisia oppimisympäristöjä.
- soveltaa monialaisten opintojen perus- ja projektiosissa hankittua asiantuntijuutta. Toteuttaa tiimiopettajuutta vastuullisesti ja kollegiaalisesti.
- soveltaa fenomenologista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta.
- pohtia ja reflektoida omia pedagogisia ratkaisujaan ja toimintatapojaan ohjaavan palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen pohjalta. Pohtia opettajuuteen liittyviä käsityksiään ja arvoperustaansa kriittisen reflektion tasolla.
- edistää ryhmän toimintaa ja kaikkien osallistumista yhteiseen työskentelyyn jokaisen vahvuudet ja kehityskohteet huomioiden.
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston harjoittelukoulussa tai sopimuskoulussa.
Harjoittelun kesto on kolme viikkoa (15 päivää) ja se sisältää päätoimista työskentelyä harjoittelupaikassa jokaisena arkipäivänä.
Harjoittelun oppaaseen on kirjattu täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä ja suoritustavoista.
                    
Suoritustavat
- Harjoittelun info  
- Harjoitteluluokkaan tutustuminen ja ryhmän observointi  
- Ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Opetuksen seuranta, suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Harjoitteluun liittyvien tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Monialaisen oppimiskokonaisuuden ja siihen liittyvien opetustilanteiden suunnittelu ja toteutus
- Opetus- ja oppimistilanteiden ja oman toiminnan dokumentointi ja reflektointi harjoittelupäiväkirjassa
                    
Sisältö
OPPILAANTUNTEMUS: Oppijoiden osallistaminen oppimisprosessiin heidän kokemus- ja elämysmaailmansa sekä hyvinvointi huomioiden.
OPPIMISEN TUKI: Oppilaan kasvun sekä oppimisen tuen tarpeiden huomioiminen opetuksessa. Tiimiopettajuuden toteuttaminen.
OPPIMISILMAPIIRI: Ryhmän yhteisöllisyyden ja osallisuuden eettinen ja vastuullinen tukeminen.
OPPILASRYHMÄ: Ryhmän ohjaaminen oppilaiden yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäen.
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: Eri oppiaineiden opetussuunnitelman mukaisen pedagogisen sisältötiedon analysointi ja soveltaminen  
OPETUKSEN SUUNNITTELU: Monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu oppilaan kokemus- ja elämysmaailma sekä aiempi tietämys huomioiden.
OPETUKSEN TOTEUTUS: Tarkoituksenmukaisten opetusmenetelmien, -sisältöjen ja oppimisympäristöjen valitseminen, oppilaiden aktivoiminen ja motivoiminen.  
OPPIMISEN ARVIOINTI: Oppilaan oppimisprosessin ja kehittymisen arvioiminen erilaisia arvioinnin välineitä hyödyntäen ja vahvuuden huomioiden.
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: Laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden soveltaminen monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa.
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Median ja digitaalisten oppimisympäristöjä soveltaminen opetuksessa.
YHTEISOPETTAJUUS: Opinnoissa hankitun asiantuntijuuden soveltaminen. Tiimiopettajuuden toteuttaminen vastuullisesti ja kollegiaalisesti.
TUTKIVA OPETTAJUUS: Fenomenologisen tutkimusotteen soveltaminen. 
REFLEKTOINTI: Omien pedagogisten ratkaisuiden ja toimintatapojen pohtiminen ja reflektointi harjoittelussa saadun palautteen pohjalta. Hyvinvointi opettajan työn kontekstissa.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:  
HYVÄ VUOROVAIKUTUSKYKY TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ 
Opiskelija osaa:  
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden. 
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa. 
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä  
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita. 
HYVÄT KOGNITIIVISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:  
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen 
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin  
- ylläpitää tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimia pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti 
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä  
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja 
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen. 
HYVÄT SOSIOEMOTIONAALISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa: 
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa  
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa 
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla 
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja osaa mukauttaa, säädellä sekä ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä 
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa 
- huomioida toimintaympäristön mukaiset tavoitteet sekä ymmärtää roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa  
TÄYDENNETTÄVÄ
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty. 
HYLÄTTY 
- Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja osaamistavoitteita. 
- Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.
                    
Esitietovaatimukset
EDELTÄVÄT OPINNOT luokanopettajaopiskelijoille:
- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu 
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I 
- LKAS2113 Ainedidaktinen harjoittelu
- LKAS2102 Pedagoginen seminaari II
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot: perusosat (48,5 op) ja projektiosat (7,5 op) 
- KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan (5op) 
SAMANAIKAISESTI MONIALAISEN HARJOITTELUN KANSSA
- Aktiivinen osallistuminen LAPE3105 Pedagoginen seminaari III -opintojaksolle
                    
