Social and Health Care Service System (5 cr)
Code: AMKO047-3001
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 31.07.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
26.08.2025 - 03.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Elderly Care
- Nursing, Kemi
- Nursing, Rovaniemi
- Bachelor of Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssi jakautuu kahteen teemaan:
Teema 1. Sosiaali-, ja terveydenhuollon järjestelmän ja liikuntatoimialan rakenne ja toiminta
Teema 2. Asiakas hoito -, ja palveluprosesseissa
Objective
Student:
- knows the main concepts of the social and health care service system
- can describe the organisation of social and health care, the ways of providing and organising services, and the ways of supervision and control in Finland
- knows the data protection and information security requirements in social and health care
- knows the possibilities of digital services and technological solutions as well as sustainable development approaches in the social and health care service system.
Content
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet; asiakas- ja palveluohjaus, sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, monialainen osaaminen
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, hyvinvointialueet, monialaisuus asiakkaan ja potilaan näkökulmasta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta (potilaan ja asiakkaan asema ja oikeudet, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki)
- tietosuoja ja tietoturva omassa ammatissa (ml. sosiaalinen media); tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädäntö mm. henkilötietojen käsittely ja rekisteröidyn oikeudet, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön vastuu ja rooli tietosuojan ja -turvan varmistamisessa, tietosuojan ja -turvan valvonta ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään
- asiakas- ja potilastietojärjestelmät, Kanta-arkisto, digitaaliset palvelut ja teknologiset ratkaisut, kestävän kehityksen mukainen toiminta sote-palvelujärjestelmässä
Location and time
Syksyllä 2025 vkot: 36-40
Opintojakson ajoitus: 1.9.2025 -3.10.2025
Info (Teams linkki tulee moodleen) 26.8. klo.8:15 alkaen
Materials
Skholen verkkokurssit: Moniammatillinen yhteistyö, Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, Sosiaali- ja terveydenhuolto Suomessa
Sosiaalihuolto Sosiaali- ja terveysministeriön sivusto / Sosiaali- ja terveyspalvelut: Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut, Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kuntoutus Kanta-palvelut / Potilastiedon arkisto Tietoturva / tietosuoja Salassapitolomake
Teaching methods
Kanta-, Tietoturva ja Tietosuoja testit
Salassapitolomake
Ryhmäessee
Verkkotentti
Exam schedules
Skholen LAKI-tentti (verkkotentti): Opiskelijalla on 60 minuuttia vastausaikaa. Tentti päättyy annetun tenttiajan loputtua ja sen jälkeen hänellä ei mahdollisuuksia enää tallentaa vastauksia. Kaikki siihen mennessä tallennetut vastaukset arvioidaan. Suorituskertoja on kolme (3).
Student workload
Opintojakson laajuus 5op = Opiskelijan työmäärä, 135h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä sote-palvelujärjestelmän käsitteitä.
Opiskelija osaa luetella sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaat nimetä muutamia tietosuojan ja -turvan peruskäsitteitä ja lainsäädännön osia sekä joitakin omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat nimetä joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa luetella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa selittää sote-palvelujärjestelmään sisältyvien keskeisten käsitteiden sisältöä ja hahmotat niiden merkitystä asiakas-/potilastyössä.
Opiskelija osaa erotella erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan keskeisiä toimijoita.
Opiskelija osaa nimetä ja lyhyesti selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön pääkohdat sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Osaat selittää joitakin tietosuojan valvontakeinoja ja rikkomusten seurauksia.
Opiskelija osaa kertoa esimerkein digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksista sekä kestävää kehitystä tukevista toimintamalleista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä 3:
Opiskelija osaa perustella keskeisten käsitteiden merkitystä sote-palvelujärjestelmässä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa kertoa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmistä potilas- ja asiakastyössä.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja pääkohdat tietosuojan ja -turvan lainsäädännön sekä niihin liittyvien oman ammatin vastuiden ja roolien osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä joissakin käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään.
Opiskelija osaa soveltaa digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Hyvä 4:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä keskeisistä käsitteistä ja eritellä käsitteiden mukaisen toiminnan toteutumista sote-alan työssä.
Opiskelija osaa kuvata esimerkkien avulla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä osaa yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan menetelmiä potilas- ja asiakastyöhön esimerkkejä hyödyntäen.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiisi liittyviä vastuita ja rooleja tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaat soveltaa niitä useissa käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja kuvata konkreettisia käytännön esimerkkejä.
Opiskelija osaa soveltaa ja perustella digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä 5:
Opiskelija osaa yhdistelemällä eri käsitteitä arvioida sote-palvelujärjestelmässä tapahtuvaa toimintaa.
Opiskelija osaa vertailla sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja asiakasnäkökulmasta sekä
yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjauksen ja valvonnan potilas- ja asiakastyöhön myös palveluiden laadun ja turvallisuuden näkökulmista.
Opiskelija osaa nimetä ja selittää yksityiskohtaisesti tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädännön sekä omaan ammattiin liittyvät vastuut ja roolit tietosuojan ja -turvan osalta. Opiskelija osaa soveltaa niitä monipuolisesti eri käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa selittää tietosuojan valvontakeinot ja rikkomusten seuraukset ja liittää ne monipuolisesti konkreettisiin käytännön esimerkkeihin.
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
Further information
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja ryhmässä työskentelyä
Ryhmätyöskentely vaatii tiimityötaitoja, yhdessä tekemistä, ajankäytön hallintaa sekä organisointia
Erilaisten työvälineiden esim. word/Doc's, whatsapp, Teams käyttäminen vahvistuu.